Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat digitale vormgeving, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vanhaeren Bram
Andere co-titularis(sen): Janse Myrthe, Van de Velde Judith, Verreth Marijke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
In het opleidingsonderdeel UX Skills maak je kennis met de basisprincipes van UX/UI design en ga je concreet met Figma/Figjam aan de slag om tot een prototype te komen voor een website. Tijdens de lessen maken we de theorie concreet en experimenteren we met uiteenlopende technieken die helpen bij het realiseren van een goed werkende interface.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Inleven & creëren
Je ontwikkelt inzicht in het belang van gebruiksvriendelijkheid in functie van UI en UX. |
Je beheerst vaardigheden in het structureren van ideeën en gebruikersinformatie o.a. met behulp van mindmaps. |
Je beheerst vaardigheden om een moodboard te creëren op basis van een gegeven persona. |
Je beheerst vaardigheden in het toepassen van designprincipes zoals consistentie, hiërarchie, balans, kleur, typografie … |
Realiseren & beheren
Je beheerst vaardigheden in het gebruik (set styles, componets en assets …) van designsystemen voor ontwikkeling van UX- en UI-toepassingen. |
Je beheerst vaardigheden om verschillende niveaus van (low-, mid-, high fidelity)prototypes te maken en te verfijnen. |
Je past verschillende methodes en technieken toe voor het testen van prototypes met gebruikers en om feedback te verzamelen en verwerken. |
Je demonstreert aan de hand van een uitgebreide case study een high-fidelityprototype voor een landingspagina (website). |
Persoonlijke groei & zelfreflectie
Je reflecteert over jouw voortgang door deel te nemen aan de lessen en de opdrachten van UX-skills. |
Leerinhoud
Volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:
- UX/UI designprincipes
- Design thinking
- Figma/Figjam
- brainstormtechnieken
- moodboards en persona's
- prototyping
- bestanden exporteren, renderen, encoden, ...
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Online leermateriaal op Digitap
- Studiewijzer
- Adobe Creative Cloud
- LinkedIn Learning
- Aanvullende software/plugins mogelijk
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 20,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 80,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | Digitaal |
Toetsing (tekst)
De totale examentijd voor de toets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.
Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:
- Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen
- Lesactiviteit met verplichte aanwezigheid