Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat verzekeringen, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Frans Emilie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Voor een functie in de verzekeringssector zijn commerciële skills broodnodig. In dit opleidingsonderdeel leer je al doende je eigen commerciële sterktes en werkpunten kennen. Je wordt klaargestoomd om op een professionele, klantvriendelijke manier een (remote) gesprek met een klant, collega of een netwerkconnectie te voeren. De nadruk van deze gesprekken ligt voornamelijk op telefonische communicatie met een klant.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde werkt constructief samen en communiceert hierbij efficiënt en inlevend met aandacht voor de diversiteit binnen het werkveld.
Je voert een klantvriendelijk en klantgericht gesprek. |
Je detecteert de klantenbehoefte tijdens een gesprek met een klant. |
Je stelt jezelf vlot voor aan een klant, medewerker of collega uit de verzekeringssector. |
Je voert een remote gesprek met een klant. |
Je voert een beleefd en respectvol gesprek met een klant, zakenpartner of collega. |
De gegradueerde verzamelt, registreert en verwerkt de nodige informatie met aandacht voor de deontologische code, regel- en wetgeving onder begeleiding van de verzekeringstussenpersoon.
Je voert een deontologisch verantwoord gesprek met de klant. |
Je gebruikt beperkt beroepsjargon tijdens het gesprek met je klant. |
Leerinhoud
Binnen het olod 'commerciële training' maak je kennis met salestopics uit de verzekeringssector.
Je leert hier onder meer:
- Een commerciële boodschap te verpakken in een pitch of een verhaal;
- Je eigen commerciële sterktes en werkpunten in te schatten;
- Hoe je best communiceert met een (potentiële) klant aan de telefoon;
- Hoe je een netwerk begint op te bouwen;
- Enkele basisbeginselen van het salesvak.
In samenwerking met Belfius zal je een commerciële telefonietraining krijgen.
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht lesmateriaal op digitapVerplicht Commerciële vaardighedenVerplicht Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 70,00 | Mondeling examen, gesloten boek |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 10,00 | Vaardigheidsoefeningen tijdens de les |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 80,00 | Mondeling examen, gesloten boek |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 20,00 | Gedragsobservatie |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.