Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat verzekeringen, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
12 studiepunten
Titularis: Frans Emilie
Andere co-titularis(sen): Adahchour Zohra, Cabus Shana, De Wachter Jessie, Geudens Veerle An, Timmermans Ivan, Veraart Reini
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 324,00 uren
Korte omschrijving
Het doel van Werkplekleren 3 is om jouw praktische vaardigheden en ervaringen te laten ontwikkelen bij een verzekeringsmaatschappij.
Het biedt jou de gelegenheid om te ontdekken of je, na jouw afstuderen, het liefste aan de slag gaat bij een makelaar, maatschappij of verzekeringsagent. Werkplekleren stelt je in staat om relevante professionele contacten op te bouwen die van pas kunnen komen bij het zoeken naar een baan na het behalen van jouw diploma.
Tijdens Werkplekleren 3 krijg je de kans om de opgedane theoretische kennis uit eerdere vakken toe te passen in de praktijk bij een verzekeraar. Bovendien kan je je de reeds opgedane praktijkkennis van werkplekleren 2 toepassen en nog verder ontwikkelen. Je breidt je netwerk verder uit door je deelname aan de Dag van de Makelaar.
Je doet ervaring op binnen de verschillende aspecten van de verzekeringssector, zoals polisbeheer, schadeafhandeling, openen en beheren van (schade)dossiers, klantenservice en administratieve taken. Dit alles pas je toe op professionele wijze met zowel de correcte deontologische codes, als correct Nederlands taalgebruik.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde onthaalt klanten zowel op kantoor als digitaal, vraagt daarbij de nodige informatie op en levert die aan of schakelt een collega in.
Je schakelt de juiste medewerker of dienstverlening in bij de tussenpersoon. |
Je vraagt efficiënt, effectief en klantgericht de klantgegevens op bij de klant. |
Je onthaalt de klant op een professionele manier, zowel op kantoor als digitaal. |
Je communiceert digitaal op een klantgerichte en professionele manier met een klant |
Je gedraagt je op een professionele manier in een kantooromgeving. |
De gegradueerde opent en beheert (pre- en post)productiedossiers onder begeleiding van de verzekeringstussenpersoon.
Je past de correctie tarifiëring toe in je verzekeringsdossier. |
Je beheert onder begeleiding een productiedossier. |
De gegradueerde opent en beheert schadedossiers onder begeleiding van de verzekeringstussenpersoon.
Je opent schadedossiers voor aansprakelijheids-, zaak- en personenverzekeringen leven en niet-leven voor uitsluitend particuliere klanten. |
Je beheert schadedossiers onder begeleiding van de verzekeringstussenpersoon voor aansprakelijheids-, zaak- en personenverzekeringen leven en niet-leven voor uitsluitend particuliere klanten. |
De gegradueerde onderneemt actie bij het opvolgen van de (uit)betalingen van premies of schade op vraag van de verzekeringstussenpersoon.
Je verwerkt een schadeclaim of (uit)betaling administratief. |
Je berekent de schadevergoeding en (uit)-betaling aan de klant. |
De gegradueerde werkt constructief samen en communiceert hierbij efficiënt en inlevend met aandacht voor de diversiteit binnen het werkveld.
Je bouwt je persoonlijk netwerk in de verzekeringssector verder uit. |
Je verwerkt je professionele ervaring die je opdoet op de werkplek in een CV. |
Je past een correct mondeling en schriftelijke Nederlands taalgebruik toe. |
Je communiceert intern en extern op een zakelijke manier. |
De gegradueerde werkt probleemoplossend en maakt hierbij correct gebruik van kantoor- en specifieke software.
Je zet de gepaste digitale tools in om je taken en rollen vlot uit te oefenen. |
Je werkt vlot met behulp van de kantoorsoftware |
Je werkt oplossingsgericht tijdens de uitvoering van de taak. |
De gegradueerde verzamelt, registreert en verwerkt de nodige informatie met aandacht voor de deontologische code, regel- en wetgeving onder begeleiding van de verzekeringstussenpersoon.
Je communiceert intern en extern met aandacht voor waarden zoals vetrouwelijkheid, eerlijkheid en integriteit. |
Je past de deontologische code, regel- en wetgeving toe tijdens het klantencontact. |
Je maakt offertes op voor de klant. |
Je past de deontologische code, regel- en wetgeving toe bij het onthaal van klanten en het algemene dossierbeheer. |
De gegradueerde plant en organiseert het eigen werk, neemt hiervoor verantwoordelijkheid en onderneemt initiatieven tot bijleren en het verbeteren van de werking van de organisatie.
Je volgt verstuurde offertes op van de klant. |
Je zet je resultaten van jouw waardenscanning in op je werkplek bij een verzekeringstussenpersoon. |
Je reflecteert kritisch over je persoonlijke ontwikkeling aan de hand van een POP en SWOT-analyse waarin je je eerste ervaring in de verzekeringssector toevoegt. |
Leerinhoud
Werkplekleren 3 is een programma waarbij je gedurende 3 dagen per week, gedurende 10 weken, praktijkervaring opdoet bij een verzekeringsmaatschappij, verzekeringsmakelaar of verzekeringstussenpersoon.
Tijdens dit programma leer je de verschillende aspecten van het werken in de verzekeringssector kennen en pas je de theoretische kennis en reeds opgedane praktijkkennis van werkplekleren 2 toe in een echte werkomgeving.
Je neemt deel aan de Dag van de Makelaar.
Je krijgt hierdoor inzicht in de verschillende functies en afdelingen binnen de verzekeringssector.
Studiematerialen (lijst)
Begeleidende boeken (niet verplicht) - zie studiewijzer.Verplicht Onderwijsorganisatie
Werkvormen
Werkplekleren en/of stage324,00 uren Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 50,00 | Zie studiewijzer op Digitap. De student levert een portfolio op overeenkomstig de richtlijnen in de studiewijzer. De beoordeling van dit portfolio gebeurt door de werkplekbegeleider. Het portfolio is herkansbaar in de 2de examenkans als de student geslaagd is voor de praktijkbeoordeling. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 50,00 | Zie studiewijzer op Digitap. De student levert een portfolio op overeenkomstig de richtlijnen in de studiewijzer. Het assessment van dit portfolio gebeurt door de werkplekbegeleider. |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 50,00 | Zie studiewijzer op Digitap. De student loopt 3 dagen per week gedurende 10 weken werkplekleren of presteert minimum 228 uren. De beoordeling gebeurt door de werkplekbegeleider na input van de werkplekmentor op basis van het evaluatieformulier. De praktijkbeoordeling is niet herkansbaar in 2de zittijd. |