Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Consumentenpsychologie34408/3370/2425/1/34
Studiegids

Consumentenpsychologie

34408/3370/2425/1/34
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de communicatie, trajectschijf 2
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3-jarig programma, 2de jaar (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket 3-jarig programma, 3de jaar (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket 4-jarig programma (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket DAG/AVOND uitdovend 3TP
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Spittaels Olaf
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Actua & trends 1 OF eerder ingeschreven voor Actua & trends 2.

Korte omschrijving

Wat motiveert de consument om bepaalde producten te kopen en andere niet? In welke mate spelen informatieverwerking en emoties daarbij een rol? Welke invloed hebben persoonlijkheid en levensstijl op het koopgedrag? Hoe beïnvloeden consumenten elkaar en welke impact heeft cultuur daarbij? Hoe kunnen nieuwe producten snel verspreid worden? Is onbewuste beïnvloeding mogelijk en wat gebeurt er in onze hersenen wanneer we een reclameboodschap zien? Wat bepaalt de tevredenheid van de consument?  In deze cursus willen we het gedrag van de consument begrijpen en weten hoe we de attitude van de consument t.o.v. bepaalde producten of organisaties kunnen beïnvloeden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je hebt zicht op de maatschappelijke context waarbinnen communicatie plaatsvindt, kan de maatschappelijke en juridische implicaties van communicatie-vormen en -uitingen inschatten en handelt volgens de professionele ethiek.
Je verduidelijkt het gedrag van de consument binnen de consumptiemaatschappij en consumptiecyclus.
Je verduidelijkt perceptie, categorisatie en differentiatie door de consument.
Je verduidelijkt het attitudevormingsproces vanuit diverse visies en modellen.
Je verduidelijkt de verschillende visies waarmee psychologische stromingen gedrag verklaren.
Je verduidelijkt de aanwezigheid en rol van de psychologie in onze maatschappij.
Je analyseert hoe het attitudeveranderingsproces van de consument beïnvloed wordt door communicatievormen en -uitingen.
Je analyseert hoe het beslissingsproces van de consument beïnvloed wordt door communicatievormen en -uitingen.
Je verduidelijkt de factoren die de tevredenheid van de consument beïnvloeden.
Je verduidelijkt het proces tot klachtneerlegging en klachtenbehandeling.

Leerinhoud

  • Algemene inleiding over psychologie als wetenschap
  • Wat is consumentengedrag?
  • Informatieverwerking: van perceptie tot opslag (geheugen)
  • Motivatie
  • Emotie, attitudevorming en attitudeverandering
  • Neuromarketing en onbewuste beïnvloeding
  • Leerprocessen
  • Persoonlijkheid en levensstijl
  • Sociale referentie en culturele invloeden
  • Consumptiecyclus en innovatie

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Consumentenpsychologie: De basis (Tweede editie)Verplicht
  • Auteur: Guido Valkeneers
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.