Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Paper Events: Artists' Publications as Alternative Spaces II 39649/3353/2425/1/61
Studiegids

Paper Events: Artists' Publications as Alternative Spaces II 

39649/3353/2425/1/61
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Master in de beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Keuzepakket:
    • opleidingsonderdelen te kiezen aan 12 studiepunten (voltijds)
    • opleidingsonderdelen te kiezen aan hoogstens 12 studiepunten (deeltijds)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Pas Johan
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In ‘Paper Events’, you are introduced to a variety of historical and current aspects of artists’ publications, including artists’ books, artists’ magazines and artists’ pages. To become familiar with this ‘hidden art history’, we will be addressing several publications from the 20th century and today, examining the way the artist conceptualized and realized the printed matter in question. The creative and critical way in which visual artists have considered the medium of books, pages and magazines could potentially offer insight and inspiration for the current practice of visual art and design. Paper Events II focuses on books and magazines of the neo-avant-garde and contemporary period (1960s - today). All the publications under discussion are from CRAP (Collection for Research on Artists’ Publications), assembled by the teacher.

OLR-Leerdoelen (lijst)

MA1 - Over een artistieke en autonome houding beschikken om de (eigen) kunstpraktijk blijvend te ontwikkelen.
De student heeft inzicht in de historische en actuele beeldende/audiovisuele kunst, is in staat de evoluties binnen het artistieke veld te volgen en te interpreteren, en kan zichzelf binnen een artistiek en intellectueel kader positioneren.
De student is zich bewust van historische en eigentijdse maatschappelijke en culturele ontwikkelingen, en het belang ervan voor het eigen artistieke vakgebied, en kan zichzelf binnen deze context situeren.
De student is in staat een zelf gekozen voorbeeld te analyseren.
MA3 - De essentie van de persoonlijke artistieke ontwikkeling vatten en op heldere en doordachte wijze communiceren aan vakgenoten en een extern publiek.
De student kan doelgericht communiceren en informatie helder doorgeven, zowel op schriftelijke als mondelinge wijze.
MA4 - In functie van de ontwikkeling van de artistieke praxis zelfstandig onderzoek opzetten en uitvoeren.
De student kan een coherente tekst schrijven.
De student kan een correcte, logische, samenhangende argumentatie opbouwen.
De student kan een onderzoeksvraag/probleemstelling uitwerken.
De student kan een relevante conclusie formuleren.
De student kan een tekst structuren (ordening, logische opbouw, samenhang).
De student kan kritisch onderzoek voeren binnen de geschiedenis van de avant-gardekunsten in de twintigste eeuw.
MA5 - Vanuit persoonlijke en maatschappelijke betrokkenheid een eigen artistieke beeldtaal ontwikkelen.
De student is zich bewust van historische en eigentijdse maatschappelijke en culturele ontwikkelingen, en het belang ervan voor het eigen artistieke vakgebied, en kan zichzelf binnen deze context situeren.
MA6 - Een kritische positie kunnen innemen en verdedigen ten aanzien van relevante maatschappelijke, culturele, artistieke en internationale ontwikkelingen.
De student heeft inzicht in de verschillende wijzen waarop beeldende kunstenaars in de 20ste en de 21ste eeuw het boek en het tijdschrift hebben ingezet als artistiek medium.

Leerinhoud

Publications by artists seem to be everywhere today, but they do not exist that long. The course aims at offering tools for analysis and frames of reference concerning books and magazines created and/or published by visual artists.

After World War II, the neo-avant-gardes in Europe and the US rediscovered the printed media as a tool for promoting new art forms and ideas. Artists of the Concrete art and Cobra movement, the ZERO-network, Concrete Poetry, Fluxus, Happening, Pop Art, Minimalism, Performance and Conceptual art all explored print to create new works in the forms of artists' pages and artists' books, and as documentation of ephemeral events or conceptual projects. Artists published themselves, but galleries and other specialized publishers emerged in the 1960s. In the 1970s, the first exhibitions and specialized bookstores for artists' publications emerged in both Europe and the U.S.A., like Other Books and So (Amsterdam) and Printed Matter (New York).

From the late 1970s on Postmodernism witnessed a decline in conceptual artists' publications, but the self-made zines of the Punk movement provided alternative tactics and strategies for self-publishing. Since the 1990s the artist’s book and the artist’s magazine enjoy a remarkable revival. In the age of speedy digital communication, a lot of young artists appreciate the material aspects of print and turn towards self-publishing zines and booklets to distribute their work. DIY (Do It Yourself) has become the new motto in art publishing. Besides this, the pioneering publications of the avant-gardes and neo-avant-gardes are being rediscovered and revalued as a primary source of information and inspiration for contemporary creators and publishers.

Therefore, we will look at the evolution of the artists' book and artists' magazine and discuss relevant artists, publishers and publications of the second half of the 20th and early 21th century. All the publications discussed are from CRAP! (Collection for Research on Artists' Publications) see: https://nl-nl.facebook.com/CRAP-Collection-for-Research-on-Artists-Publications-1581445291906291/. We will also look at recent and new publications in class. You are invited to bring interesting items to discuss. Please feel free to bring your own creations as well!

Studiematerialen (tekst): Verplicht

The following texts will be provided digitally and are available in print:

PAS, Johan, Artists' Publications: The Belgian Contribution, Koenig Books, London, 2017
PAS, Johan, DOCKX, Nico, A Kind of a “Huh?”. Artists’ Publications, (not) a Manual, Royal Academy of Fine Arts, Antwerpen, 2023

Slides with images will be shared digitally.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges26,00 uren
Werktijd buiten de contacturen64,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00

Toetsing (tekst)

You will put up a compact research project about a 20th century or a contemporary artists’ publication, presented in a paper and an oral examination (in English or in Dutch).