Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
The Other Cinema39650/3353/2425/1/95
Studiegids

The Other Cinema

39650/3353/2425/1/95
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Master in de beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Keuzepakket:
    • opleidingsonderdelen te kiezen aan 12 studiepunten (voltijds)
    • opleidingsonderdelen te kiezen aan hoogstens 12 studiepunten (deeltijds)
  • Master of Arts in Visual Arts
    Keuzepakket:
    • Elective courses for 12 credits (full time)
    • Elective courses for max 12 credits (parttime)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Ubben Eric (eng)
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

MA1 - Over een artistieke en autonome houding beschikken om de (eigen) kunstpraktijk blijvend te ontwikkelen.
De student heeft inzicht in de historische en actuele beeldende/audiovisuele kunst, is in staat de evoluties binnen het artistieke veld te volgen en te interpreteren, en kan zichzelf binnen een artistiek en intellectueel kader positioneren.
De student is zich bewust van historische en eigentijdse maatschappelijke en culturele ontwikkelingen, en het belang ervan voor het eigen artistieke vakgebied, en kan zichzelf binnen deze context situeren.
De student neemt een kritische positie in en verdedigt die ten aanzien van relevante maatschappelijke, interdisciplinaire, culturele, artistieke en internationale ontwikkelingen.
De student is in staat een zelf gekozen voorbeeld te analyseren.
De student toont openheid en bereidheid om risico's te nemen en zijn (veilige) grenzen te verleggen naar nieuwe gronden/inzichten.
MA2 - Eindverantwoordelijkheid opnemen bij het ontwerpen en/of realiseren van een persoonlijk artistiek project.
De student heeft geleerd hoe zich te verhouden tot het werk van anderen en zijn eigen werk in te zetten bij de ontwikkeling en implementatie van een presentatie.
De student kan in groepsverband een concept ontwikkelen.
MA4 - In functie van de ontwikkeling van de artistieke praxis zelfstandig onderzoek opzetten en uitvoeren.
De student gaat kritisch om met zijn/haar onderzoeksmateriaal.
De student getuigt van een (zelf)kritisch vermogen bij het innemen van een persoonlijk standpunt.
De student kan kritisch onderzoek voeren binnen de geschiedenis van de avant-gardekunsten in de twintigste eeuw.
MA5 - Vanuit persoonlijke en maatschappelijke betrokkenheid een eigen artistieke beeldtaal ontwikkelen.
De student is zich bewust van historische en eigentijdse maatschappelijke en culturele ontwikkelingen, en het belang ervan voor het eigen artistieke vakgebied, en kan zichzelf binnen deze context situeren.
MA6 - Een kritische positie kunnen innemen en verdedigen ten aanzien van relevante maatschappelijke, culturele, artistieke en internationale ontwikkelingen.
De student begrijpt de diverse aspecten van het kritisch debat in een professionele context en is in staat om (visueel, verbaal en schriftelijk) te rapporteren over zijn mening.

Leerinhoud

Traditionele filmgeschiedenis behandelt de 'canon' en richt zich op de onbetwiste meesterwerken, meestal van het westelijk halfrond. De filmproductie van de afgelopen 130 jaar is meer dan het kleine deel dat in de BFI Sight and Sound top 250 staat. Verschillende genres zijn verwaarloosd door 'serieuze' critici (en sommige terecht). De blinde vlekken onthullen echter belangrijke kenmerken van de maatschappij. Sommige van deze genres (Giallio, Animé, Queer cinema, ...) genieten een cultstatus en hebben veel volgelingen. In The Other Cinema willen we deze gebieden aanpakken. Met Susan Haywards boek 'Cinema Studies: The Key Concepts (Routledge 2022) als leidraad, kiezen de studenten hun favoriete gespreksonderwerpen.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Susan Hayward, Cinema Studies, the key concepts (Routledge 2022)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges26,00 uren
Werktijd buiten de contacturen64,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Gedurende het semester word je uitgenodigd om een onderwerp te bespreken waarvan je vindt dat het bijzondere aandacht verdient. Indien je door onvoorziene omstandigheden geen case study kan presenteren, krijg je de kans om een essay over je onderwerp in te leveren.