Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Expert Class 3D Motion Graphics 38192/3376/2425/1/26
Studiegids

Expert Class 3D Motion Graphics

38192/3376/2425/1/26
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Lab vanaf jaar 2 sem 4: MDL
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3 GDM Uitdovend
    • Keuzepakket verkort traject
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de grafische en digitale media als Expert Class 3D Motion Graphics_CMO
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Lefebure Laurens, Leonard Elias
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Bij deze expert class zetten we tijdens hoorcolleges en oefeningen een stap verder in de wereld van 3D-productie waarbij we ons zowel technisch als creatief verdiepen in verder gevorderd gebruik van C4D, VR en AR toepassingen.

Om dit OLOD vlot te kunnen volgen, is een goede voorkennis van Cinema 4D en Unreal noodzakelijk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Materialize
Je beheerst de manipulatie van licht en schaduw teneinde een specifieke sfeer te bekomen.
Je genereert een creatief ontwerp voor een visualisatie van complexe 3D vormen en scenes.
Je past verschillende modeling principes (spline modeling, box modeling) toe voor een complex ontwerp.
Je past verschillende shading principes (spline modeling, box modeling) toe voor een complex ontwerp.
Je beheerst camerawerk in 3D om een bepaalde scene treffend in beeld te brengen.
Je past verschillende animatieprincipes toe, gericht op de vereisten van een specifiek animatieconcept.
Je gebruikt een efficiƫnte workflow met 3D-technieken om tot een 3D visualisatie voor promotionele doeleinden te komen
Communiceren
Je beheerst de specifieke vocabulaire en terminologie waardoor je professioneel kan communiceren binnen de wereld van 3D visualisaties.
Je onderbouwt de keuzes die je maakte bij het ontwerpen van een 3D visualisatie op een heldere en overtuigende manier.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Meer geavanceerde technieken voor modeling, shading, animaties, cameragebruik en belichting
  • het opstellen van een AR project
  • toepassingen voor communicatieve of commerciële doeleinden
  • 3D-scanning
  • 3D-printing
  • Motion capture

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • LinkedIn Learning
  • Diverse mediabronnen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen120,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)75,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de toets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen