Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Expert Class Brand Identity 38239/3376/2425/1/72
Studiegids

Expert Class Brand Identity

38239/3376/2425/1/72
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Lab vanaf jaar 2 sem 4: BDL
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3 GDM Uitdovend
    • Keuzepakket verkort traject
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de grafische en digitale media als Expert Class Brand Identity_GMT
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Hecke Bavo (eng)
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen de expert class “Brand Identity” finaliseren we onze skills en maak je kennis met diverse mogelijkheden om een volledig merk te creëren. We kijken verder dan enkel het visuele aspect. Wat leeft er in het hart en het hoofd van een merk? Hoe ontwikkel je een werkbaar systeem waarin een hele merkfamilie kan in ondergebracht worden? Hoe ontwerp je een huisstijl of visuele identiteit die steeds met z’n tijd mee en toch coherent is? En hoe gieten we dit alles in duidelijke richtlijnen? De essentiële expert class voor de echte brand designer.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je kan vlot communiceren met specialisten uit het werkveld in het juiste jargon.
Je begrijpt hoe de inhoudelijke bouwstenen van een merk de identiteit en dus ook de strategie bepalen.
Explore
Je geeft verschillende strategisch relevante concepten voor merkidentiteiten visueel vorm.
Je geeft verschillende strategisch relevante concepten voor merkarchitectuur visueel vorm. 
Materialize
Je documenteert op een heldere manier de richtlijnen van een zelf ontworpen brand design.
Je presenteert op een heldere manier een zelf ontworpen brand design.

Leerinhoud

Volgende thema's komen aan bod:

  • Merkstrategie
  • Mentale & visuele merkidentiteit
  • Brand Design
  • Brand Architecture
  • Brandbooks & platforms
  • Flexible visual systems
  • Custom corporate typography
  • Sound Design

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • LinkedIn Learning
  • Diverse mediabronnen
  • Lectuur: Boer, R (2022). Brand Design. Pearson. (English version - ISBN9789043037259)
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost mogelijk voor een museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten, software plugins, digitale prints en basis tekenmateriaal.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen120,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00digitaal
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00digitaal
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00

Toetsing (tekst)

  • De totale examentijd voor de toets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
  • Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.
  • Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, wordt het cijfer van het deelexamen waarvoor de student minstens 10 op 20 behaalde, overgedragen naar de tweede examenperiode waardoor dit deelexamen dus niet kan worden hernomen. Deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, worden hernomen in de tweede examenperiode.
  • Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:
    • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen