Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Web Software39721/3376/2425/1/20
Studiegids

Web Software

39721/3376/2425/1/20
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Laureyssens Thomas, Van de Velde Judith, Verreth Marijke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit olod bouwen we stapsgewijs je softwarekennis van basis HTML & CSS op en maak je kennis met Figma/FigJam.

Je neemt voorafgaand aan de les zelfstandig het lesmateriaal (tutorials en/of video's) door zodat je vlot aan de slag kan met oefeningen in deze praktijkles.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Materialize
Je identificeert in de structuur van een HTML-document de belangrijkste elementen waaronder HTML-tags en de hiërarchische ordening. 
Je identificeert in de HTML-syntax de basisprincipes (nesting en attributen) en het onderscheid tussen elementen en attributen. 
Je toont inzicht in de structuur van een CSS-stylesheet en de principes van stijlregels en selectoren.  
Je vertaalt ontwerpen naar technische prototypes met HTML. 
Je vertaalt ontwerpen naar een responsief technisch prototype met CSS-lay-out technieken (CSS-grid, flexbox en positionering) en absolute en relatieve meeteenheden. 
Je optimaliseert HTML- en CSS-code door gebruik te maken van de Inspector in de webbrowser.  
Je illustreert het gebruik van verschillende bronnen (videotutorials, internet ...) om tot oplossingen te komen.
Je beheerst vaardigheden om aan de slag te gaan met designcomponenten binnen een design systeem.
Je beheerst vaardigheden om een prototype te creëren op basis van een gegeven designsysteem.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:

  • correct en efficiënt gebruik van HTML om een webpagina op te bouwen:
    • opzetten van een basisstructuur
    • gebruik van HTML-tags
    • correct toepassen van semantische elementen
  • correct toepassen van CSS om de stijl en lay-out van een webpagina aan te passen:
    • gebruik van selectors
    • toepassen van stijleigenschappen
    • werken met het box-model
    • flexbox en grid
    • responsieve ontwerpen voor verschillende apparaten en schermformaten

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • LinkedIn Learning

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen22,00 uren
Werktijd buiten de contacturen56,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken25,00Digitaal deelexamen in lesweek 7
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks75,00Digitaal
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Digitaal

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de toets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen