Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Design Essentials39724/3376/2425/1/25
Studiegids

Design Essentials

39724/3376/2425/1/25
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Stoops Tim
Andere co-titularis(sen): Gossé Joke, Peeters Andreas
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit olod krijg je een stevige basis van technische en productieaspecten mee die toepasbaar zijn op het hele gamma van mediaproducten. 

Naast het theoretisch kader, krijg je ook inzicht in de praktijk a.h.v. van voorbeelden en demo's van zowel online als offline media. 

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je beargumenteert de kenmerken van een doelgroep die bepalend zijn voor de functionaliteit en de vormgeving.
Je toont de onderlinge samenhang van de belangrijkste elementen van een bedrijfsidentiteit aan.
Je classificeert verschillende soorten merkbeelden en componenten van een huisstijl.
Materialize
Je toont inzicht in de verschillende fasen van een printproductieproces van prepress tot postpress.
Je identificeert de basistools om grafimedia-uitingen te produceren in functie van de uitvoerbaarheidseisen.
Je benoemt de basiselementen van typografie.
Je interpreteert de basisprincipes van typografie voor print, digitale en bewegende toepassingen.
Je benoemt de basisinstellingen voor cameratechnieken.
Je herkent de basisprincipes van fotografie.
Je benoemt de basisinstellingen voor videotechnieken.
Je herkent de basisprincipes van bewegend beeld.
Je benoemt de basiselementen van lay-out.
Je interpreteert de basisprincipes van lay-out voor print, digitale en bewegende toepassingen.
Je benoemt de basiselementen van kleurbeheer en -systemen.
Je interpreteert de basisprincipes van kleurbeheer en -systemen voor print, digitale en bewegende toepassingen.
Communiceren
Je beheerst de vakterminologie eigen aan de grafische en digitale sector.
Ondernemen
Je legt het verband tussen trends en de impact van technologische ontwikkelingen binnen de grafische sector.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:

  • Tekstverwerking en typo
  • Beeld- en visualiseringsvormen (incl. kleur en kleurbeheer)
  • Van ontwerp naar media
  • Basis productietechnieken
  • Trends binnen de multimediasector
  • ...

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • LinkedIn Learning
  • Diverse mediabronnen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges44,00 uren
Werktijd buiten de contacturen112,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de toets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen