Grootstedelijk onderwijs39734/3422/2425/1/43
Studiegids

Grootstedelijk onderwijs

39734/3422/2425/1/43
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de voedings- en dieetkunde, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket professionalisering
    • Keuzepakket professionalisering S5
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
    Keuzepakket:
    • Keuze Educatief graduaat Secundair Onderwijs
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
    Keuzepakket:
    • Keuze Educatief graduaat Secundair Onderwijs
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
    Keuzepakket:
    • Keuze Educatief graduaat Secundair Onderwijs
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Antwerpen)
    Keuzepakket:
    • Keuze Verkorte Bachelor Secundair Onderwijs
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Mechelen)
    Keuzepakket:
    • Keuze Verkorte Bachelor Secundair Onderwijs
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Turnhout)
    Keuzepakket:
    • Keuze Verkorte Bachelor Secundair Onderwijs
  • Vrije opleiding Hogeschool
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Schoenmakers Jan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 16,00 uren

Korte omschrijving

Grootstedelijk onderwijs in Vlaanderen speelt een cruciale rol in het aanpakken van de uitdagingen en kansen die gepaard gaan met een diverse en snel veranderende stedelijke omgeving. In steden zoals Antwerpen, Turnhout en Mechelen wordt het onderwijs gekenmerkt door een hoge mate van culturele en linguïstische diversiteit onder de leerlingenpopulatie. Deze diversiteit biedt rijke mogelijkheden voor intercultureel leren en het bevorderen van inclusiviteit, maar brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals taalbarrières en ongelijkheden in onderwijskansen.

Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, ontwikkelen scholen in grootstedelijke gebieden vaak innovatieve pedagogische benaderingen en programma's die zijn afgestemd op de specifieke behoeften van hun leerlingen. Dit omvat bijvoorbeeld meertaligheidsonderwijs, waarbij leerlingen ondersteund worden in hun moedertaal terwijl ze tegelijkertijd het Nederlands leren. Daarnaast spelen community schools een belangrijke rol door nauwe banden te onderhouden met lokale gemeenschappen en ouders actief te betrekken bij het onderwijsproces.

Het Vlaamse onderwijsbeleid erkent de unieke context van grootstedelijke scholen en biedt ondersteuning via verschillende initiatieven en subsidies. Hierbij wordt gefocust op het verbeteren van de onderwijskwaliteit, het bevorderen van gelijke kansen en het versterken van de sociale cohesie binnen scholen. Door deze gerichte aanpak streeft Vlaanderen ernaar om elk kind, ongeacht achtergrond of thuissituatie, de kans te geven om succesvol te zijn in een dynamische en multiculturele samenleving.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Eindcompetenties (lijst)

De student gaat gericht op zoek naar leerkansen om de eigen professionele identiteit te versterken

Leerinhoud

  • Een overschouwende blik op grootstedelijk onderwijs
  • Uitdagingen en kansen van grootstedelijk onderwijs
  • Klasmanagent met een twist: straat- en schoolcultuur
  • Controversiële thema's binnen de grootstedelijke klas

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Powerpoints van die gebruikt zijn tijdens de 4 lessen;
  • Recente wetenschappelijke artikels 
    • Noguera, P. A. (2003). City schools and the American dream: Reclaiming the promise of public education. Teachers College Press.
    • Khalifa, M., Arnold, N. W., Osanloo, A. F., & Grant, C. (Eds.). (2015). Handbook of urban educational leadership. Rowman & Littlefield.
    • Ladson-Billings, G. (1995). Toward a theory of culturally relevant pedagogy. American Educational Research Journal, 32(3), 465-491.
    • Anyon, J. (2005). Radical possibilities: Public policy, urban education, and a new social movement. Routledge.
    • Lipman, P. (2011). The new political economy of urban education: Neoliberalism, race, and the right to the city. Routledge.
    • Weiner, L. (2006). Urban teaching: The essentials. Teachers College Press.
    • Payne, C. M. (2008). So much reform, so little change: The persistence of failure in urban schools. Harvard Education Press.
    • Oakes, J., & Lipton, M. (2003). Teaching to change the world. McGraw-Hill.
    • Kincheloe, J. L. (2004). Critical pedagogy primer. Peter Lang.
    • Diamond, J. B., & Spillane, J. P. (2004). High-stakes accountability in urban elementary schools: Challenging or reproducing inequality? Teachers College Record, 106(6), 1145-1176.
    • Darling-Hammond, L. (2010). The flat world and education: How America's commitment to equity will determine our future. Teachers College Press.
    • Kozol, J. (1991). Savage inequalities: Children in America's schools. Crown Publishers.
    • Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. Continuum.
    • Anderson, J. D. (1988). The education of Blacks in the South, 1860-1935. University of North Carolina Press.
  • Ondersteunende pragmatische materialen uit het werkveld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren

Toetsing (tekst)

  • Optie 1: Aanwezigheid tijdens de colleges + invullen kwantitatieve beoordelingsdocumenten
  • Optie 2: Geschreven samenvattend verslag over de inhouden met persoonlijke reflectie