Leergemeenschap 237984/3422/2425/1/04
Studiegids

Leergemeenschap 2

37984/3422/2425/1/04
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Antwerpen)
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Mechelen)
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Turnhout)
  • Vrije opleiding Hogeschool
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Laet Els, Heuvelmans Rony, Vanderavert Iris, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Korte omschrijving

In je leergemeenschap werk je aan je persoonlijke groei en jouw specifieke vakdidactiek. Leer van en met elkaar. Je bouwt je eigen netwerk op met medestudenten uit jouw vakgebied uit de 3 campussen.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Eindcompetenties (lijst)

De student reflecteert over zichzelf als startklare leraar binnen de klas en de schoolbrede activiteiten
De student reflecteert over de verwachtingen vanuit de werkplek / de stageschool
De student reflecteert met collega's over zijn eigen professionele identiteit
De student licht toe hoe hij in zijn ontwerp en tijdens de uitvoering van lesactiviteiten gericht aan een groeipunt werkt en gewerkt heeft
De student zet methodieken in om zijn veerkracht te vergroten
De student gaat kritisch om met feedback van studenten, lectoren en mentoren
De student gaat gericht op zoek naar leerkansen om het eigen kennen en kunnen te verbreden of verdiepen
De student documenteert zich over zijn rechtspositie en die van de lerenden
De student informeert zich over de actuele onwikkelingen binnen onderwijs zowel internationaal als nationaal
De student onderzoekt wat hij nodig heeft om zijn veerkracht te vergroten
De student formuleert voor zichzelf groeipunten en koppelt hieraan realistische acties
De student gaat gericht om met feedback van studenten, lectoren en mentoren
De student reflecteert met collega's over zijn rol als leerkracht
De student reflecteert over de eigen leerkrachtstijl
De student stelt leervragen over het lesgeven in het eigen vak
De student past gespreks- en vergadertechnieken toe tijdens intervisiemomenten
De student reflecteert met collega's over zijn eigen professionele identiteit

Leerinhoud

Je toetst de toepasbaarheid van de aangereikte handelingskaders aan je eigen klaspraktijk en formuleert kritische kantlijnen. Je licht toe hoe je in jouw ontwerp en tijdens de uitvoering van je lesactiviteit gericht aan een groeipunt werkt. Je reflecteert over de verschillende wijzen waarop je in jouw vak kan differentiëren. Je zoekt gericht leerkansen om je eigen professionele identiteit te versterken. Je reflecteert over de verwachtingen vanuit de werkplek/stageschool en over jezelf als startklare leraar binnen de klas en de schoolbrede activiteiten. Je gaat kritisch om met feedback van studenten, lectoren en mentoren. Je informeert je over de actuele ontwikkelingen binnen onderwijs zowel internationaal als nationaal binnen het eigen vakdomein. Je documenteert je over jouw rechtspositie en die van je leerlingen. Je inspireert collega’s over nieuwe methodieken en inzichten. Je zet methodieken in om je veerkracht te vergroten. Je onderzoekt de kenmerken van de verschillende onderwijsvormen en het profiel van de bijhorende doelgroepen.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht
  • Auteur: Lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Individuele begeleiding
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00Je krijgt de mogelijkheid door aanwezigheid in de lessen de evaluatie exhaustief uit te voeren.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00