Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Spelen met pedagogische vaardigheden40277/3308/2425/1/00
Studiegids

Spelen met pedagogische vaardigheden

40277/3308/2425/1/00
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Antwerpen)
    Keuzepakket:
    • Keuze Verkorte Bachelor Secundair Onderwijs
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie als Gedragsverandering
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Laet Els, Lahaye Michel, Lugghe Luc
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 16,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel vormt een schakel tussen de theorie uit de pedagogische leerlijn en de onderwijspraktijk. We verdiepen en verbreden hierbij een aantal pedagogische leerinhouden, maar de nadruk ligt op het al doende onderzoeken van jouw pedagogisch handelen en dit binnen de veilige context van de opleiding. We gaan hiervoor o.a. actief aan de slag met casussen die jullie aanbrengen vanuit de praktijklijn en leggen steeds de link met de theorieën uit de pedagogische leerlijn. Via improvisatieoefeningen en actieve speltechnieken exploreer je waar je pedagogische mogelijkheden, sterktes en uitdagingen liggen. De nadruk ligt niet op pasklare antwoorden of pedagogische voorschriften maar op het onderzoeken wat het effect kan zijn van bepaalde pedagogische tussenkomsten binnen de leerkracht-leerling interactie en hoe dit alles zich verhoudt tot jouw leerkrachtstijl en persoonlijkheid.

OLR-Leerdoelen (lijst)

zelfontwikkeling: planmatig handelen
De student gaat gericht op zoek naar leerkansen om de eigen professionele identiteit te versterken

Leerinhoud

• Leerkracht-leerling interactie advanced
• Verborgen bestuurders advanced
• Attributies beluisteren
• Persoonlijkheid en gedrag
• 5 G-model
• Reageren op het onverwachte
• Alternatieve reacties op leerlingengedrag genereren

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks100,00