Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
De maatschappij in beweging39739/3372/2425/1/78
Studiegids

De maatschappij in beweging

39739/3372/2425/1/78
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de ergotherapie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Van Helshoecht Ingeborg
Andere co-titularis(sen): Bulckmans Niki, Cornu Anne, Jansens Rianne, Schrauwen Greet, Van Geel Sven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 162,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

WCV Handelt evidence-based (wetenschappelijk, klinische expertise, waarden en voorkeuren van de persoon) in diverse en complexe contexten met het oog op het betekenisvol handelen. 
De student heeft kennis van en inzicht in de systeemtheoretische benaderingen.  
PO Stuurt diens ontwikkeling vanuit een complexiteitsbewustzijn om duurzaam, integer en authentiek te handelen.   
De student bevraagt de standpunten van anderen, onderzoekt en erkent de invloed van omgevingsfactoren op diens persoonlijke ontwikkeling.  
BCH1 Handelt methodisch en autonoom gericht op betekenisvol handelen van de persoon in diens diverse en complexe context. 
De student screent, identificeert en rapporteert in samenspraak met de persoon de vraagstelling en kennismaking gericht op het betekenisvol handelen en participatie van de persoon in een eenvoudige contexten.  
BCH2 Communiceert professioneel met alle betrokkenen in complexe en diverse contexten, werkt verbindend samen en is in staat om leiding te nemen in (interprofessionele) teams. 
De student benoemt en stuurt processen bij die de samenwerking in een groep bepalen.   
De student gebruikt verbale en non-verbale communicatiestrategieën om communicatie te faciliteren tijdens een georganiseerde groepsactiviteit.   
PW1 Handelt professioneel en duurzaam vanuit een complexiteitsbewustzijn in complexe en diverse contexten. 
De student identificeert relevante sociaal-maatschappelijke en ethische gegevens. 
De student interpreteert sociaal-maatschappelijke en ethische kwesties. 

Leerinhoud

1. United Nations verdragen
2. Tendensen in de samenleving en de gezondheidszorg
3. Kijk in de wijk als ergotherapeut
4. Participatie
5. Superdiversiteit en inclusie
6. Community engaged learning

Studiematerialen (tekst): Verplicht

• Digitaal leerplatform
• van Hartingsveldt, M., Kos, D., le Granse, M. (editors) (2022) Grondslagen van de ergotherapie, 6e druk. Houten: Bohn Stafleu van Longhum

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

• Egan, M., Restall, G., (2022) Promoting occupational participation: collaborative relationships – focused occupational therapy, 1ste druk. Rockland, Ontario: Canadian Accociation of Occupational Therapists
• Macionis, J., Peper, B., van der Leun, J., De samenleving, kennismaking met de sociologie, 15de druk. Pearson Benelux bv

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen138,00 uren
  • Omschrijving: Inbegrepen hoor - en werkcolleges off campus: 24 u

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00