Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Brand DesignLab 239747/3376/2425/1/31
Studiegids

Brand DesignLab 2

39747/3376/2425/1/31
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de grafische en digitale media, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Claes Saar, Draulans Frederik, Druyts Stijn, Van Hecke Bavo
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Bij dit olod ga je dieper in op de structuur van merkidentiteiten en de context waarbinnen merken strategische keuzes moeten maken. We combineren theorie en praktijk in het uitwerken van een projectopdracht voor een echte klant.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Understand
Je ontwikkelt vaardigheden om een merkarchetype te selecteren op basis van de merkidentiteit en de doelgroep.
Je beheerst de vaardigheden om ontwerpen vorm te geven binnen de richtlijnen van een bestaande huisstijl.
Je demonstreert hoe je een concept voor een campagnebeeld realiseert op basis van een gegeven merkidentiteit, merkarchetype en doelgroep.
Je demonstreert hoe je de visuele elementen en stijl van campagnebeeld afstemt op je concept.
Je ontwikkelt vaardigheden om de effectiviteit van je ontwerp te toetsen op basis van een customer journey (attract, engage, convert) in een commerciƫle communicatiedrager.
Explore
Je demonstreert hoe je a.d.h.v. analoge en digitale schetsen vanuit een gegeven merkidentiteit, merkarchetype en doelgroep tot meerdere uiteenlopende concepten kan komen.
Je combineert de beeldelementen die voorkomen in je concept tot meerdere bruikbare vormvarianten van een logo.
Je experimenteert met de vormgevingsvereisten (dimensies, kleuren ...) van een logo in functie van verschillende toepassingen.
Je ontwikkelt vaardigheden om een verpakking grafisch vorm te geven op basis van bestaande verpakkingsrichtlijnen en aangereikte content.
Materialize
Je beheerst de vaardigheden om een bestand productieklaar te maken voor on- en offlinetoepassingen.
Je ontwikkelt vaardigheden op het vlak van ruimtelijk inzicht bij de constructie van een balkvormige kartonverpakking.
Je ontwikkelt vaardigheden om een verpakking druktechnisch voor te bereiden voor het kapproces.
Je beheerst de vaardigheden om een kapvorm technisch correct te tekenen in Adobe Illustrator.
Je beheerst de vaardigheden om een prototype uit te werken tot een kwaliteitsvolle mock-up.
Communiceren
Je ontwikkelt vaardigheden om de strategische, conceptuele en vormgevingsbeslissingen te motiveren aan de hand van een vastgelegde structuur.
Je demonstreert hoe je je publiek kan overtuigen van je ontwerp a.d.h.v. fotorealistische mock-ups.
Je ontwikkelt vaardigheden om een commerciƫle verpakking te presenteren in een digitale simulatie.

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Brand DNA
  • Briefing & debriefing
  • Doelgroepen
  • Positionering
  • Werken met fotografie en beeldbanken
  • Conceptontwikkeling B2C merkidentiteit
  • Conceptontwikkeling kartonverpakkingen
  • Conceptvisualisatie
  • Ontwerpen binnen brand values
  • Ontwerpen naar doelgroep
  • Ontwerpen volgens technische standaarden
  • Productieklaar maken van bestanden
  • Productietechnieken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Online leermateriaal op Digitap
  • Studiewijzer
  • Adobe Creative Cloud
  • LinkedIn Learning
  • Diverse mediabronnen
  • Binnen dit opleidingsonderdeel is er nog een bijkomende kost mogelijk voor een museum-, beurs- of eventbezoek met evt. vervoersonkosten, digitale prints en basis tekenmateriaal zoals potloden, stiften, snijmes, lat, snijmat A4, fijne zwarte stift, gom, schetsboek, ...

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren48,00 uren
Werktijd buiten de contacturen108,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00indien- en/of presentatiemomenten kunnen in de examenperiode gepland worden - raadpleeg de studiewijzer voor de exacte afspraken.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd voor de toets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.

Voor de voorwaarden voor het inhalen van een afwezigheid op een (deel)examen binnen en buiten de examenreeksen: zie het onderwijs- en examenreglement.

Buiten de examenreeks geldt aanvullend nog het volgende:

  • Niet elke evaluatieactiviteit kan ingehaald worden o.w.v. organisatorische of didactische redenen