Leergemeenschap 1 EGRAD39756/3422/2425/1/15
Studiegids

Leergemeenschap 1 EGRAD

39756/3422/2425/1/15
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
  • Vrije opleiding Hogeschool
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Co-titularis(sen): Vanderavert Iris
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 16,00 uren

Korte omschrijving

In jouw leergemeenschap werk je aan je persoonlijke groei en jouw specifieke vakdidactiek. Je leert van en met elkaar. Je blijft op de hoogte van de evoluties in het jouw werkveld. Je bouwt je eigen netwerk op met medestudenten uit jouw vakgebied uit de 3 campussen.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Eindcompetenties (lijst)

De student reflecteert over de eigen leerkrachtstijl
De student reflecteert kritisch over het gebruik van vaktypische leermiddelen en werkvormen (materialenfiche, instructiefiche, modellen, gereedschap…)
De student onderzoekt de kenmerken van de verschillende onderwijsvormen en het profiel van de bijhorende doelgroepen
De student stelt leervragen over het lesgeven in het eigen vak
De student deelt kennis rond vaktypische leermiddelen en werkvormen (materialenfiche, instructiefiche, modellen, gereedschap…)
De student deelt ervaringen rond het procatief en reactief omgaan met klasmanagement
De student deelt ervaringen en over het organiseren van het praktijkvak
De student blijft up-to-date met de evoluties binnen zijn werkveld
De student toetst de toepasbaarheid van de aangereikte handelingskaders aan de eigen klaspraktijk en formuleert hierbij kritische kanttekeningen
De student inspireert collega's over nieuwe methodieken en inzichten
De student bouwt binnen en buiten de leergemeenschap een netwerk op met vakcollega's
De student reflecteert over de verschillende wijzen waarop in zijn vak gedifferentieerd gewerkt kan worden.

Leerinhoud

Je onderzoekt wat je nodig hebt als praktijkleerkracht om je veerkracht te vergroten Je reflecteert over je eigen leerkrachtstijl. Je gaat gericht om met feedback van studenten, lectoren en je mentor. Je reflecteert met collega’s over je rol als leerkracht. Je past de gepaste gespreks- en vergadertechnieken toe tijdens de intervisiemomenten.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht
  • Auteur: Lector

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Boek 'Algemene didactiek' - € 30,00
Auteur: Els Tanghe

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
Individuele begeleiding
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00Je krijgt de kans door aanwezigheid in de lessen de evaluatie exhaustief daar uit te voeren.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00

Toetsing (tekst)

Observatieverslag en logboek