Leergemeenschap 2 EGRAD39757/3422/2425/1/49
Studiegids

Leergemeenschap 2 EGRAD

39757/3422/2425/1/49
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
  • Vrije opleiding Hogeschool
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Vanderavert Iris
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 16,00 uren

Korte omschrijving

In jouw leergemeenschap werk je aan je persoonlijke groei en jouw specifieke vakdidactiek. Je leert van en met elkaar. Je bouwt je eigen netwerk op met medestudenten uit jouw vakgebied uit de 3 campussen.

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Eindcompetenties (lijst)

De student gaat gericht op zoek naar leerkansen om het eigen kennen en kunnen te verbreden of verdiepen
De student gaat kritisch om met feedback van studenten, lectoren en mentoren
De student informeert zich over de actuele maatschappelijke thema's
De student licht toe hoe hij in zijn ontwerp en tijdens de uitvoering van lesactiviteiten gericht aan een groeipunt werkt en gewerkt heeft
De student reflecteert met collega's over zijn eigen professionele identiteit
De student reflecteert over de verwachtingen vanuit de werkplek / de stageschool
De student reflecteert over zichzelf als startklare leraar binnen de klas en de schoolbrede activiteiten
De student zet methodieken in om zijn veerkracht te vergroten
De student reflecteert over de eigen leerkrachtstijl
De student stelt leervragen over het lesgeven in het eigen vak
De student reflecteert met collega's over zijn rol als leerkracht
De student past gespreks- en vergadertechnieken toe tijdens intervisiemomenten
De student onderzoekt wat hij nodig heeft om zijn veerkracht te vergroten
De student gaat gericht om met feedback van studenten, lectoren en mentoren
De student formuleert voor zichzelf groeipunten en koppelt hieraan realistische acties

Leerinhoud

Je gaat kritisch om met feedback van studenten, lectoren en je mentor. Je licht toe hoe je tijdens je lesactiviteiten gericht aan je groeipunten werkt die je in de vorige fase van de leergemeenschap formuleerde. Je reflecteert met je collega’s/medestudent over je professionele identiteit en over de verschillende wijzen waarop je in jouw vak gedifferentieerd kan werken. Je reflecteert over de verwachtingen vanuit je werkplek/stageschool en over jezelf als startklare leraar. Je toetst de toepasbaarheid van de aangereikte handelingskaders aan je eigen klaspraktijk en formuleert hierbij kritische kanttekeningen. Je bouwt binnen en buiten de leergemeenschap je netwerk verder uit met vakcollega’s. Bovendien ga je gericht op zoek naar leerkansen om je eigen kennen en kunnen te verbreden of te verdiepen en je inspireert collega’s met deze nieuwe methodieken en inzichten. Je zet methodieken in om je eigen veerkracht te vergroten. Tijdens de intervisies pas je de geschikte gespreks- en vergadertechnieken toe.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht
  • Auteur: Lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
Individuele begeleiding
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00Je krijgt de mogelijkheid door aanwezigheid in de lessen de evaluatie exhaustief uit te voeren.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00

Toetsing (tekst)

Reflectie