Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Artistiek project10643/3299/2425/1/46
Studiegids

Artistiek project

10643/3299/2425/1/46
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 24 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Helsen Andries
Andere co-titularis(sen): Delnaet Jurgen, Deroo Sara, Devriendt Aiko
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 720,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Docenten

Spelen & maken
Mokhallad Rasem, Lauranne Paulissen, Sara Deroo, Kenneth Cardon, Robby Cleiren

Muziek & Maken
Elke Dom, Dries Helsen, Aiko Devriendt, Lisah Adeaga, docenten zijn nog niet allemaal gekend

Verhalen & Maken
Lara Taveirne, Katharina Smets, Inne Eysermans, Annelies Moons, Moya De Feyter, Maarten Inghels

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. De bachelor in het drama heeft een eigen kunstenaarsstem in begeleide artistieke projecten.
verbindt het eigen instrument met het (tekst)materiaal om verbeelding vorm te geven
onderzoekt en ontwikkelt al spelend een persoonlijke artistieke stem en visie
onderzoekt en ontwikkelt al makend een persoonlijke artistieke stem en visie
onderzoekt en ontwikkelt al schrijvend een persoonlijke artistieke stem en visie
onderzoekt en ontwikkelt de persoonlijke artistieke stem en visie al samenwerkend
toont zichzelf, kwetsbaar en authentiek, zowel tijdens het proces als bij de presentatie
geeft blijk van taalgevoeligheid
2. De bachelor in het drama beheerst de vaktechnische aspecten van de praktijk.
is zich tijdens het spelen bewust van het ‘hier – nu’
verkent al spelend diens relatie tot tijd en ruimte
onderzoekt technische vaardigheden in de artistieke praktijk
toont inzicht in de complexiteit/gelaagdheid van het werkmateriaal
experimenteert met verschillende perspectieven, stijlen en vormen
3. De bachelor in het drama vindt inspiratie in manieren waarop kunstenaars in binnen- en buitenland, in heden en verleden, en in verschillende culturen de wereld verbeelden."
onderzoekt artistieke bronnen uit verschillende contexten
4. De bachelor in het drama legt relaties tussen het eigen werk en creatieve processen in andere disciplines en andere culturen, en gebruikt die verscheidenheid als mogelijke bodem voor creatie.
is open voor en nieuwsgierig naar artistieke vormen en gesprekspartners uit andere kunstdisciplines en culturen, en legt de link met de eigen artistieke praktijk
5. De bachelor in het drama vindt de eigen kunstenaarsstem in verbinding met de verscheidenheid die de samenleving binnen en buiten de school biedt.
is open voor en nieuwsgierig naar actuele thema's en legt de link met de eigen artistieke praktijk
6. De bachelor in het drama onderzoekt kritisch de ontwikkeling van eigen artistiek werk en dat van anderen, kan daarover reflecteren en die reflectie delen.
is vertrouwd met vakterminologie
doet aan artistieke (zelf)reflectie
geeft feedback op een constructieve manier
ontvangt feedback op een constructieve manier
7. De bachelor in het drama presenteert artistiek werk aan een publiek en is zich bewust van het verband tussen inhoud, vorm en context.
geeft blijk van gevoeligheid voor en communicatie met het publiek
verkent het spanningsveld tussen intenties en de perceptie ervan door een publiek
8. De bachelor in het drama gaat uit van de kracht van verscheidenheid en samenwerking met anderen om te groeien in ambacht en kunstenaarschap.
speelt samen
creëert samen
gaat flexibel en respectvol om met de verschillende rollen, verantwoordelijkheden en kwaliteiten in samenwerkingsverbanden
zet de persoonlijke artistieke stem en visie in in samenwerkingen

Leerinhoud

SPELEN & MAKEN
De student start een onderzoek naar wat die als speler op het theater wil mededelen en hoe die dit met het eigen instrument, dwz met het lichaam en de stem, kan communiceren met een publiek. De student leert aan de hand van (tekst)materiaal de eigen verbeelding zintuiglijk te maken en te vertalen in performatieve tekens. De student leert van een tweedimensionale tekst een driedimensionale compositie te maken in de ruimte. De student leert organisch acteren, leert in het moment waarachtig handelen.
De student leert een tekstgevoeligheid door oorzaak van gevolg te onderscheiden, door structuren te herkennen, door oog te krijgen voor contrasten, herhalingen en beweging, en voor muzikaliteit, materie en transparantie van woorden.
De student leert dialogeren door te luisteren naar de onderliggende mededeling van de medespeler en daarop een antwoord te formuleren met de toon, de timing, de interpretatie van de eigen repliek. Zo ontstaat samenspelen en een bouwwerk van levende dramaturgie in handen van de soevereine toneelspeler.
De student gaat, individueel of met medestudenten, autonoom met tekstmateriaal aan de slag en bereidt scènes voor die aan de docent worden getoond. De docent geeft daarop feedback en begeleidt de student in het bewustwordingsproces als toneelspeler. Falen is daarbij een middel tot groei. De docent daagt de student uit op zoek te gaan naar gekende en nog niet gekende mogelijkheden, en hoe die ten volle te ontplooien. De docent reikt tools aan voor samenwerken en -repeteren.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

VERHALEN&MAKEN
In het eerste jaar maak je kennis met de drie artistieke tools van het traject Verhalen & Maken: schrijven, audiovisuele media en podium. Je proeft, je onderzoekt, je experimenteert én je presenteert in het bijzijn van een publiek.

Tijdens het schrijfproject word je uitgedaagd om het blad papier als een speelplaats te zien. Je leert een aantal spelregels kennen, om ze daarna op je hoogst eigen manier te kunnen overtreden. Belangrijk is dat je inzicht verwerft in de verschillende bouwstenen van een tekst en voeling krijgt met verschillende literaire genres. In deze opleiding wordt al snel duidelijk dat schrijven vooral herschrijven is. Dat betekent dat het heel belangrijk is dat je goed om kunt met feedback. Ook leer je je eigen schrijfproces inzichtelijk maken voor je docenten en collega-studenten. Het allerbelangrijkste is dat je een eigen verbeeldingswereld hebt en dat taal voor jou hét medium bij uitstek is om daar uitdrukking aan te geven.

In het mediaproject maak je kennis met interview: je duikt in de verschillende mogelijkheden die er zijn binnen deze gespreksvorm. Vergelijk het met een gigantisch mengpaneel, waarvan we in de lessen elke 'schuif' gaan ontdekken en op zoek gaan naar welke schuif in wélk type gesprek voor jou op wélke positie kan staan. Zijn assertieve en provocerende vragen iets voor jou? Of praat je net het liefst vanuit je eigen emoties? Je gaat dus op zoek naar wat jouw sterktes en zwaktes zijn en hoe je die kan inzetten en vermijden tijdens een interview. Je interviewt klasgenoten, bekendere medemensen en misschien wel iemand waar je altijd al eens mee wilde spreken. Dat doe je vanuit je eigen interesseveld, terwijl je de tijd neemt om te exploreren wat interviewen voor jou kan zijn en betekenen. Dankzij audiomontage kom je in een heel andere wereld terecht, die van geluid en verbeelding. Je leert geluiden zuiver opnemen met een fieldrecorder die je heel het jaar persoonlijk ter beschikking hebt, je leert monteren op je laptop, je krijgt les in een opnamestudio. Korte opdrachten leiden je naar het verkennen van dit medium. Je maakt zelf montages die de verbeelding van de luisteraar uitdagen. Je gaat verder dan clichés, zoekt naar eigenzinnige manieren om met geluid, muziek en effecten een sfeer op te roepen en een verhaal te vertellen. Je maakt nog geen uitzendklare audioproducties maar experimenteert volop met de bouwstenen om een eigen manier van vertellen te vinden, vaak zonder woorden. Een hele uitdaging, een verslavend spel! Tijdens deze groepslessen beluisteren we jullie werkjes kritisch. We staan als groep open voor verwondering en experiment maar zoeken ook naar diepgang in verhalen en verhaalstructuren die kloppen. Door te luisteren leer je heel veel en merk je dat iedereen telkens een heel eigen audioverhaal maakt. Aan het einde van het project ben je in staat om technisch zuivere opnames te doen, goed zelfstandig te monteren, je eindbalans juist te maken. Je maakt korte verhalen op basis van muziek, geluid, effecten en eventueel woorden die ons een wereld laten horen waar we helemaal inzitten, met een boeiend thema en een duidelijke stempel van de maker.

Het eerste bachelorjaar wordt afgesloten met een maakproject. Uitgangspunt is de vraag: wat wil je vertellen en welke vorm kies je daarvoor. In deze podiumgerichte oefening pas je de opgedane kennis en ervaring toe. Je werkt zowel individueel als in groep met verschillende soorten basismateriaal ( bestaande of zelfgeschreven (literaire) tekst, beelden,… ) dat je onderzoekt op performativiteit. Samen met de begeleider en je medestudenten analyseer je het materiaal om tot een concrete, eigen en boeiende zegging te komen. Je gaat op zoek naar de juiste concentratie voor een ontspannen lichaam en een open geest, die een performance in het hier en nu mogelijk maakt. Het werkproces mondt uit in een toonmoment voor een klein publiek.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

MUZIEK & MAKEN

In het eerste bachelorjaar start je onderzoek naar wat je als maker op het podium wil mededelen en hoe je dit vorm kan geven. Daarbij worden je tools aangereikt in meerdere disciplines om je latere creatieve mogelijkheden te maximaliseren. In het eerste trimester exploreer je tijdens het spelproject de mogelijkheden van stem, lichaam, taal en verbeelding als dramatische instrumenten. Je verkent spel, tekst en theatraliteit aan de hand van (bestaande) tekstfragmenten en improvisatie-oefeningen. Tijdens het muziekproject in het tweede trimester leg je samen met je klasgroep de volledige weg af van leeg blad tot een concert waarin je, zowel in muziek als tekst, enkel nieuw eigen werk presenteert. Tijdens de creatieve fase krijg je gerichte opdrachten om tot eigen materiaal te komen. Dat doe je zowel individueel als in groepjes. Naast deze gerichte opdrachten werk je ook zelfstandig aan eigen liedjes, waarbij de coaches je begeleiden met constructieve feedback. Daarnaast krijg je de mogelijkheid om kennis te maken met instrumenten als drum, bas, gitaar, keyboard, en om deze instrumenten, al experimenterend, creatief in te zetten. In de repetitieruimte, waar deze instrumenten staan opgesteld, ontdek je het genot van samen muziek spelen. Je mag daarbij ook je eigen muziekinstrument(en) meenemen indien je dat hebt. In de tweede helft van dit project gaan we aan de slag met een selectie van het eerder ontstane materiaal. We ondersteunen je en werken samen aan arrangementen. Er wordt intensief gerepeteerd om het nieuwe materiaal samen te leren spelen. Aan het eind speel je in klasverband een concert. Tijdens het maakproject laat je je creativiteit los op een nog te bepalen verhaal of thema. Het is een interdisciplinair project waarbij je zowel van muziekinstrumenten, de lege scene als de schrijfpen gebruik kan en mag maken. Samen met je coach en je klasgroep ga je op zoek naar eigen manieren om een thema of een (deel van een) verhaal te belichten.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk380,00 uren
Werktijd buiten de contacturen340,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeBeoordeling artistieke praktijk100,00De aanwezigheid van de student is een vereiste voor dit opleidingsonderdeel. In het geval je gewettigd afwezig bent, dien je zo spoedig mogelijk een attest in via iBamaflex.
Opgelet: een afwezigheidsattest is geen garantie op het slagen voor het opleidingsonderdeel.