SPELEN & MAKEN
De student start een onderzoek naar wat die als speler op het theater wil mededelen en hoe die dit met het eigen instrument, dwz met het lichaam en de stem, kan communiceren met een publiek. De student leert aan de hand van (tekst)materiaal de eigen verbeelding zintuiglijk te maken en te vertalen in performatieve tekens. De student leert van een tweedimensionale tekst een driedimensionale compositie te maken in de ruimte. De student leert organisch acteren, leert in het moment waarachtig handelen.
De student leert een tekstgevoeligheid door oorzaak van gevolg te onderscheiden, door structuren te herkennen, door oog te krijgen voor contrasten, herhalingen en beweging, en voor muzikaliteit, materie en transparantie van woorden.
De student leert dialogeren door te luisteren naar de onderliggende mededeling van de medespeler en daarop een antwoord te formuleren met de toon, de timing, de interpretatie van de eigen repliek. Zo ontstaat samenspelen en een bouwwerk van levende dramaturgie in handen van de soevereine toneelspeler.
De student gaat, individueel of met medestudenten, autonoom met tekstmateriaal aan de slag en bereidt scènes voor die aan de docent worden getoond. De docent geeft daarop feedback en begeleidt de student in het bewustwordingsproces als toneelspeler. Falen is daarbij een middel tot groei. De docent daagt de student uit op zoek te gaan naar gekende en nog niet gekende mogelijkheden, en hoe die ten volle te ontplooien. De docent reikt tools aan voor samenwerken en -repeteren.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
VERHALEN&MAKEN
In het eerste jaar maak je kennis met de drie artistieke tools van het traject Verhalen & Maken: schrijven, audiovisuele media en podium. Je proeft, je onderzoekt, je experimenteert én je presenteert in het bijzijn van een publiek.
Tijdens het schrijfproject word je uitgedaagd om het blad papier als een speelplaats te zien. Je leert een aantal spelregels kennen, om ze daarna op je hoogst eigen manier te kunnen overtreden. Belangrijk is dat je inzicht verwerft in de verschillende bouwstenen van een tekst en voeling krijgt met verschillende literaire genres. In deze opleiding wordt al snel duidelijk dat schrijven vooral herschrijven is. Dat betekent dat het heel belangrijk is dat je goed om kunt met feedback. Ook leer je je eigen schrijfproces inzichtelijk maken voor je docenten en collega-studenten. Het allerbelangrijkste is dat je een eigen verbeeldingswereld hebt en dat taal voor jou hét medium bij uitstek is om daar uitdrukking aan te geven.
In het mediaproject maak je kennis met interview: je duikt in de verschillende mogelijkheden die er zijn binnen deze gespreksvorm. Vergelijk het met een gigantisch mengpaneel, waarvan we in de lessen elke 'schuif' gaan ontdekken en op zoek gaan naar welke schuif in wélk type gesprek voor jou op wélke positie kan staan. Zijn assertieve en provocerende vragen iets voor jou? Of praat je net het liefst vanuit je eigen emoties? Je gaat dus op zoek naar wat jouw sterktes en zwaktes zijn en hoe je die kan inzetten en vermijden tijdens een interview. Je interviewt klasgenoten, bekendere medemensen en misschien wel iemand waar je altijd al eens mee wilde spreken. Dat doe je vanuit je eigen interesseveld, terwijl je de tijd neemt om te exploreren wat interviewen voor jou kan zijn en betekenen. Dankzij audiomontage kom je in een heel andere wereld terecht, die van geluid en verbeelding. Je leert geluiden zuiver opnemen met een fieldrecorder die je heel het jaar persoonlijk ter beschikking hebt, je leert monteren op je laptop, je krijgt les in een opnamestudio. Korte opdrachten leiden je naar het verkennen van dit medium. Je maakt zelf montages die de verbeelding van de luisteraar uitdagen. Je gaat verder dan clichés, zoekt naar eigenzinnige manieren om met geluid, muziek en effecten een sfeer op te roepen en een verhaal te vertellen. Je maakt nog geen uitzendklare audioproducties maar experimenteert volop met de bouwstenen om een eigen manier van vertellen te vinden, vaak zonder woorden. Een hele uitdaging, een verslavend spel! Tijdens deze groepslessen beluisteren we jullie werkjes kritisch. We staan als groep open voor verwondering en experiment maar zoeken ook naar diepgang in verhalen en verhaalstructuren die kloppen. Door te luisteren leer je heel veel en merk je dat iedereen telkens een heel eigen audioverhaal maakt. Aan het einde van het project ben je in staat om technisch zuivere opnames te doen, goed zelfstandig te monteren, je eindbalans juist te maken. Je maakt korte verhalen op basis van muziek, geluid, effecten en eventueel woorden die ons een wereld laten horen waar we helemaal inzitten, met een boeiend thema en een duidelijke stempel van de maker.
Het eerste bachelorjaar wordt afgesloten met een maakproject. Uitgangspunt is de vraag: wat wil je vertellen en welke vorm kies je daarvoor. In deze podiumgerichte oefening pas je de opgedane kennis en ervaring toe. Je werkt zowel individueel als in groep met verschillende soorten basismateriaal ( bestaande of zelfgeschreven (literaire) tekst, beelden,… ) dat je onderzoekt op performativiteit. Samen met de begeleider en je medestudenten analyseer je het materiaal om tot een concrete, eigen en boeiende zegging te komen. Je gaat op zoek naar de juiste concentratie voor een ontspannen lichaam en een open geest, die een performance in het hier en nu mogelijk maakt. Het werkproces mondt uit in een toonmoment voor een klein publiek.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
MUZIEK & MAKEN
In het eerste bachelorjaar start je onderzoek naar wat je als maker op het podium wil mededelen en hoe je dit vorm kan geven. Daarbij worden je tools aangereikt in meerdere disciplines om je latere creatieve mogelijkheden te maximaliseren. In het eerste trimester exploreer je tijdens het spelproject de mogelijkheden van stem, lichaam, taal en verbeelding als dramatische instrumenten. Je verkent spel, tekst en theatraliteit aan de hand van (bestaande) tekstfragmenten en improvisatie-oefeningen. Tijdens het muziekproject in het tweede trimester leg je samen met je klasgroep de volledige weg af van leeg blad tot een concert waarin je, zowel in muziek als tekst, enkel nieuw eigen werk presenteert. Tijdens de creatieve fase krijg je gerichte opdrachten om tot eigen materiaal te komen. Dat doe je zowel individueel als in groepjes. Naast deze gerichte opdrachten werk je ook zelfstandig aan eigen liedjes, waarbij de coaches je begeleiden met constructieve feedback. Daarnaast krijg je de mogelijkheid om kennis te maken met instrumenten als drum, bas, gitaar, keyboard, en om deze instrumenten, al experimenterend, creatief in te zetten. In de repetitieruimte, waar deze instrumenten staan opgesteld, ontdek je het genot van samen muziek spelen. Je mag daarbij ook je eigen muziekinstrument(en) meenemen indien je dat hebt. In de tweede helft van dit project gaan we aan de slag met een selectie van het eerder ontstane materiaal. We ondersteunen je en werken samen aan arrangementen. Er wordt intensief gerepeteerd om het nieuwe materiaal samen te leren spelen. Aan het eind speel je in klasverband een concert. Tijdens het maakproject laat je je creativiteit los op een nog te bepalen verhaal of thema. Het is een interdisciplinair project waarbij je zowel van muziekinstrumenten, de lege scene als de schrijfpen gebruik kan en mag maken. Samen met je coach en je klasgroep ga je op zoek naar eigen manieren om een thema of een (deel van een) verhaal te belichten.