Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Speltraining en taalgevoeligheid39760/3299/2425/1/42
Studiegids

Speltraining en taalgevoeligheid

39760/3299/2425/1/42
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama
    Keuzeoptie:
    • Spelen en maken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Deroo Sara
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Docent

Anne-Laure Vandeputte

Sara Deroo

OLR-Leerdoelen (lijst)

2. De bachelor in het drama beheerst de vaktechnische aspecten van de praktijk.
onderzoekt en verkent al spelend diens relatie tot de ander en het moment
onderzoekt en verkent al spelend diens relatie tot het eigen lichaam in de ruimte
onderzoekt vormelijke tekstbehandeling (klankkleur, metrum, muzikaliteit, beeldvorming)
onderzoekt en verkent taalstructuur en spanningsbogen
8. De bachelor in het drama gaat uit van de kracht van verscheidenheid en samenwerking met anderen om te groeien in ambacht en kunstenaarschap.
onderzoekt en verkent samen improviseren

Leerinhoud

TAALGEVOELIGHEID biedt een oefenruimte om met tekstzegging te experimenteren.
Via een taalkundige, dramaturgische en sensorische analyse van divers tekstmateriaal gaan we op zoek naar:
- hoe het hier en nu je spreken actief maakt en er spanning gecreëerd wordt;
- hoe je kan praten in beelden in plaats van in woorden;
- hoe je een spanningsboog over bijzinnnen heen trekt;
- hoe je een standpunt inneemt ten opzichte van de tekst;
- hoe standpuntwissels het spelen actief houden;
- hoe de materialiteit van de taal (en de verklanking ervan) betekenis genereert.
- hoe in discursieve teksten hedendaagse thema's worden aangeraakt.

SPELTRAINING biedt een wekelijks terugkerende, ambachtelijke training in toneelspelen. De studenten ontmoeten elkaar op en naast de speelvloer. Ze leren voor mekaar spelen en actief naar mekaar kijken. Ze leren spreken over wat ze zien op de scène en ontwikkelen hun vocabularium in een grote zaal.
De lessen focussen op vertrouwen, risico nemen, samenspelen, de gemeenschap van studenten, peer learning, denkend en fysiek spelen, levende dramaturgie, levende enscenering, inleving versus afstand, voor- en naslag, klein en groot mechanisme, timing, diagonalen, conversatie, impulsen... Dialogen uit het toneelrepertoire vormen werkmateriaal maar ook improvisatie-oefeningen en eigen teksten kunnen dat zijn.

Doordat je in dit vak niet hoeft toe te werken naar een resultaat of toonmoment kan je in alle vrijheid samen zoeken, proberen en reflecteren.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk55,00 uren
Werktijd buiten de contacturen35,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00De aanwezigheid van de student is een vereiste voor dit opleidingsonderdeel. In het geval je gewettigd afwezig bent, dien je zo spoedig mogelijk een attest in via iBamaflex.