Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Bronnen en informatie39771/3328/2425/1/19
Studiegids

Bronnen en informatie

39771/3328/2425/1/19
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Cornil Koen, De Beukelaer Alici, Hallam Lara, Van de Venne Inge, Wille Olivier
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 of Module 3 of Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

In het opleidingsonderdeel Bronnen en Informatie leert de student omgaan met informatie binnen een professionele context. De student vindt efficiënt, zelfstandig en kritisch zijn weg in klassieke en digitale bronnen en interpreteert de waarde van de gevonden informatie. De student bedenkt een goede onderzoeksvraag en verwerkt de zoekresultaten op een juridisch correcte manier. Ook refereren, citeren en parafraseren komen aan bod. De student leert de verwerkte informatie op te slaan en te (her)gebruiken.
Dit opleidingsonderdeel daagt de student uit om de gevonden informatie en data kritisch te verzamelen en te verwerken. In dit olod leer je tenslotte werken met AI-toepassingen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je ondersteunt bij sales-, marketing- en/of communicatieactiviteiten gebruikmakend van de passende tools en methoden.
Je formuleert een zoekvraag in functie van een informatiebehoefte. 
Je formuleert een goede zoekvraag in AI-toepassingen in functie van een informatiebehoefte.
Je past generatieve AI effectief toe bij het verzamelen van informatie en houdt daarbij rekening met ethische overwegingen bij het beoordelen van de bruikbaarheid van de informatie.
Je zoekt informatie in zowel de klassieke (fysieke) als digitale informatiebronnen. 
Je reflecteert bij taken en opdrachten over jouw gebruik van generatieve AI, het nut en betrouwbaarheid ervan.
Je past de regels m.b.t. refereren, citeren en parafraseren toe.
Je communiceert mondeling en schriftelijk op een professionele manier in het Nederlands.
Je vat de gevonden informatie samen in een gestructureerde tekst.
Je bent nauwkeurig, zelfkritisch en verbetert permanent de eigen deskundigheid.
Je benoemt de kenmerken van fake news en desinformatie.
Je kent de werking en beperkingen van AI-toepassingen.

Leerinhoud

Klassieke en digitale bronnen
Bronnen evalueren
Probleemstelling en informatiebehoefte omzetten naar een zoekvraag
Een zoekstrategie uitwerken
Geavanceerde zoekmethodes en -technieken
Een zoekactie uitvoeren. Zoekresultaten selecteren, evalueren en verwerken
Leren werken met AI
Informatiedeontologie
Juridische aspecten van informatie. Refereren, citeren, parafraseren.
Informatie opslaan en (her)gebruiken.
Fake news en desinformatie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.

Onderwijsorganisatie

Avondtraject
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)60,00 uren
Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00

Toetsing (tekst)

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.