Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Van den Bossche Jeremie, Van Hasselt Charlotte
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 of Module 3 of Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
'Inleiding tot marketing' is een cursus waarin je de basisprincipes van marketing leert en toepast. Je krijgt inzicht in het marketingproces, de opbouw van een marketingplan en de verschillende elementen van de marketingmix: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Daarnaast leer je hoe marketingstrategieën bijdragen aan het behalen van organisatiedoelstellingen en pas je deze kennis toe in praktijkopdrachten. Deze cursus biedt je een sterke basis voor verdere studie en een carrière in de marketingwereld.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je ondersteunt bij sales-, marketing- en/of communicatieactiviteiten gebruikmakend van de passende tools en methoden.
Je legt de basisbegrippen van marketing uit. |
Je legt het marketingproces uit. |
Je beschrijft de verschillende onderdelen van een marketingplan. |
Je beschrijft de verschillende elementen uit de marketingmix (Product, Prijs, Plaats, Promotie). |
Je legt uit hoe verschillende marketingstrategieën bijdragen aan het behalen van de organisatiedoelstellingen. |
Je gebruikt de inzichten over het element product van de marketingmix in een praktijktoepassing. |
Je gebruikt de inzichten over het element prijs van de marketingmix in een praktijktoepassing. |
Je gebruikt de inzichten over het element plaats van de marketingmix in een praktijktoepassing. |
Je gebruikt de inzichten over het element promotie van de marketingmix in een praktijktoepassing. |
Leerinhoud
- Definitie van marketing en de stappen in het marketingproces
- De onderdelen van een marketingplan
- De marketingmix: Product, Prijs, Plaats, Promotie
- Marketingmodellen en -strategieën
- Basisbegrippen uit marketing
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.
Handboek (verplicht!): Het MarCom ABC | ISBN: 9789463939577
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
De Craene, C. Jacobs, C. & Van Hasselt, C. (2024). Het Marcom ABC (1e editie). Owl.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.