Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Boens Annelien, Cornil Koen, Hallam Lara, Van den Wyngaert Vicky
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 of Module 3 of Module 1 + Module 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel (olod) Inleiding tot Communicatie bereidt de student voor op een grondige kennis van het belang, de functies, de mogelijkheden en de valkuilen van communicatie zodat de student met kennis van zaken de gepaste communicatie kan inzetten.
Bovendien leert de student de verschillende aspecten van massamedia en het hedendaagse medialandschap.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je ondersteunt bij sales-, marketing- en/of communicatieactiviteiten gebruikmakend van de passende tools en methoden.
Je legt de basisprincipes van het communicatieproces uit. |
Je herkent de verschillende soorten boodschappen in een bericht. |
Je analyseert inhoud, vorm en doel van verschillende soorten communicatieboodschappen. |
Je licht de eigenheid toe van de verschillende media en op welke manier zij berichten over de actualiteit. |
Je schetst de evolutie in massamedia en het moderne medialandschap. |
Je verklaart de verschillende communicatiemodaliteiten. |
Je geeft voorbeelden van de voornaamste indelingen zoals gehanteerd in het communicatievakgebied. |
Je onderscheidt het verschil tussen klassieke communicatie en geïntegreerde communicatie. |
Je identificeert de culturele component in communicatie. |
Je herkent verschillende overtuigingstechnieken in communicatie. |
Leerinhoud
- communicatieproces
- soorten boodschappen in een bericht
- inhoud, vorm en doel van communicatieboodschappen
- verschillende media en hun eigenheid
- evolutie van de massamedia
- communicatiemodaliteiten
- indelingen van het communicatievakgebied
- klassieke en geïntegreerde communicatie
- de invloed van cultuur op communicatie
- overtuigingstechnieken
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 50,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 50,00 | |
Toetsing (tekst)
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.