Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Gemoets Ann, Goidts Christophe, Van Hasselt Charlotte
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 3
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel Marketingcommunicatie behandelt de kenmerken van de verschillende promotie-instrumenten in functie van doelstelling en doelgroep en haalt het belang van merkpositionering en wettelijke voorschriften inzake reclame aan. De student analyseert en evalueert het gebruik van marketing-en communicatie-instrumenten uit een campagne op basis van relevante informatie.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je ondersteunt bij sales-, marketing- en/of communicatieactiviteiten gebruikmakend van de passende tools en methoden.
Je benoemt de kenmerken van de verschillende promotie-instrumenten. |
Je selecteert het juiste promotie-instrument in functie van doelstelling en doelgroep. |
Je kent de wettelijke voorschriften met betrekking tot reclame, zoals reclamecodes en regels voor eerlijke praktijken. |
Je verklaart het belang van merkpositionering. |
Je beschrijft communicatiemogelijkheden voor een merk op basis van de customer journey. |
Je benoemt de kenmerken van verschillende archetypes. |
Je analyseert en evalueert het gebruik van marketing- en communicatie-instrumenten uit een campagne op basis van relevante informatie. |
Je gebruikt de theoretische basisbegrippen en -terminologie specifiek voor de sector van merkcommunicatie. |
Leerinhoud
- Merkcommunicatie
- Merkpositionering
- Wettelijke reclamevoorschriften
- Promotie-instrumenten: kenmerken, doelstelling & doelgroep
- Customer journey
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal beschikbaar via digitap.
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
De Craene, C. Jacobs, C. & Van Hasselt, C. (2024). Het Marcom ABC (1e editie). Owl.
Toetsing (lijst)
Dagtraject
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.