Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Graduaat transport en logistiek, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
18 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van den Broeck Thijs, Willems Ellen
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 468,00 uren
Korte omschrijving
Na een succesvolle afronding van Werkplekleren 2 en na het bepalen van zijn afstudeerrichting, kan de student zijn traject verderzetten in Werkplekleren 3.
Onder het vak Werkplekleren 3 Wegvervoer zal de student gedurende 12 weken 3 dagen per week op het bedrijf meewerken. Gespreid over 36 werkdagen zal de student zijn theoretische kennis gericht toepassen op de dagdagelijkse praktijk. Behalve de 36 werkdagen op het bedrijf, zal de student ook verplicht deelnemen aan klassikale terugkommomenten en wekelijks een progressietracker bijhouden.
De werkrelatie is een driehoeksrelatie tussen de student, de mentor op het bedrijf, en de AP-lector die nu optreedt als persoonlijke coach. Student en coach overleggen op regelmatige basis over de vooruitgang en het leerpad (de progressietracker dient als basis voor deze dialoog).
Werkplekleren 3 loopt parallel met de theoretische vakken Bedrijfsprocessen: terminalbeheer en Professionele Vaardigheden 3: terminalbeheer.
Het vormt dan ook een diepere toepassing van de theorie op het bedrijf. De student zal nu zijn rol op het bedrijf uitbreiden van ondersteunend medewerker tot actief deelnemend personeelslid. Hij zal de hem toegewezen taken autonoom leren uitvoeren. Hij zal een professionele werkrelatie opbouwen met de mentor/leidinggevende en zijn teamgenoten.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je communiceert mondeling en schriftelijk op een professionele manier in het Nederlands met interne en externe betrokkenen.
Je communiceert effectief met de ondersteunende afdelingen (IT, klantendienst, kwaliteitscontrole) bij problemen en vertragingen op de werkvloer (menselijke fouten, systeembugs, enz.)
|
Je communiceert effectief en zakelijk in het Nederlands over interne en externe logistieke processen waarbij je betrokken bent.
|
Je houdt de klant op de hoogte van terminaloperaties. |
Je wisselt informatie uit met externe diensten. |
Je zet Frans en Engels, zowel schriftelijk als mondeling operationeel in.
Je gebruikt het juiste vakjargon in het Engels/Frans
|
Je communiceert effectief en zakelijk in het Nederlands over interne en externe logistieke processen waarbij je betrokken bent.
|
Je handelt op een professionele, ethische en maatschappelijk verantwoorde wijze binnen een internationale context.
Je handelt in functie van de toekomstige ontwikkelingen in terminalbeheer. |
Je handelt in overeenstemming met de bedrijfsdoelen, geldende regel- en wetgeving en technische mogelijkheden. |
Je volgt de veranderingen in wetgeving en regelgeving op. |
Je werkt constructief en flexibel samen in team, stuurt andere teamleden operationeel aan en rapporteert over de resultaten.
Je handelt in samenwerking met collega's/leidinggevende. |
Je verwerkt administratief de informatiestroom en rapporteert over de logistieke doelstellingen van het bedrijf.
Je volgt de administratieve verwerking van afgetekende documenten op.
|
Je voert je takenpakket uit, rekeninghoudend met de geldende regelgeving, reglementeringen en procedures.
Je organiseert de dagtaken in functie van klantenprioriteit, beschikbaar personeel, fysische of systeembeperkingen op de terminal. |
Je zet e-mailinstructies om in een operationale actie. |
Je consulteert relevante databanken en informatiebronnen, en deelt goederen correct in op basis van de gevonden warenkennis, kennis van de goederennomenclaturen en kennis van het douanetarief.
Je verzamelt gegevens, onder opvolging van een leidinggevende
|
Je beheert operationele logistieke transportprocessen en -middelen in de context van terminalbeheer, rekeninghoudend met de service levels, economische realiteit en technische mogelijkheden.
Je beheert de goederenstroom van ontvangst tot vertrek op de terminal. |
Je schat de tijd in die elke move in beslag neemt rekening houdend met de terminalgeografie. |
Je verzamelt gegevens, onder opvolging van een leidinggevende
|
Je werkt mee aan de operationele afhandeling van terminaloperaties bij vertrek en aankomst van een schip, rekening houdend met de technische en veiligheidsaspecten.
Je handelt, in samenwerking met collega's/leidinggevende, laad/losoperaties af. |
Je registreert accuraat de goederenbewegingen (ins en outs) in het TMS-systeem. |
Je stelt een prioriteitenplan op en organiseert de pick up en drop off waves. |
Je volgt de voortgang van de terminalactiviteiten ten opzichte van het plan en de prioriteiten. Je houdt rekening met wisselende prioriteiten en reflecteert dit in de KPI. |
Je waarborgt de correcte toepassing van terminalprocedures. |
Leerinhoud
Je zet het werkplekleren verder in het bedrijf, vanaf nu gefocust op de afstudeerrichting: terminalbeheer.
Je werkt zelfstandiger en autonomer met aandacht voor het toepassen van de verworven kennis in de OLOD's Logistiek Uitdieping, Bedrijfsprocessen: terminalbeheer en Professionele Vaardigheden 3: terminalbeheer.
Je stelt je op in het bedrijf als teamspeler, als deel van het operationele team. Je rapporteert over de werkplekactiviteiten, de leerdoelen, problemen en opportuniteiten.
De student krijgt gedurende WPL 3 naast routinetaken die werden ingeoefend in WPL2 een aantal complexere opdrachten, zoals bijvoorbeeld:
• Dagdagelijkse opvolging met klanten en leveranciers in Nederlands, Engels, Frans.
• Professionele schriftelijke communicatie (e-mail) in Nederlands, Engels, Frans.
• Opvolgen van de volledige goederenstroom op een terminal.
• Opsporen van probleemgevallen tot en met het oplossingsvoorstel (troubleshooting).
• Actieve deelname aan werkoverleg, shift-handover, stand-up meetings, status reviews,… - intern en met externe partners (onderaannemers, leveranciers, klanten).
• Bedrijfsinterne procedures opvolgen en naleven.
volgende items kunnen aan bod komen:
- plannen van pick-up & drop off waves en prioriseren van dringende moves
- Inbound/Outbound containers
- Beheren van sturingsparameters in het TMS-landschap
- Dagelijkse opvolging van KPIs.
Je levert een kort wekelijks verslag door de progressietracker. Deze dient als communicatiemiddel tussen student, stagementor (op het bedrijf) en coach (AP Hogeschool).
Behalve de 3 dagen Werkplekleren per week, neem je ook actief deel aan de terugkommomenten die op de campus georganiseerd worden.
Zelfevaluatie: Je maakt een zelfevaluatie op (1x tussentijds en 1x aan het einde van het semester) over het leertraject en zijn voortgang. Deze zelfevaluatie wordt dan samen met de evaluatie van de mentor en de werkpleklerenbegeleider besproken.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 100,00 | |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.