Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Media, Design en IT
Project Start up35774/3373/2425/1/91
Studiegids

Project Start up

35774/3373/2425/1/91
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Bachelor in de elektronica-ICT, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Startup
  • Bachelor in de toegepaste informatica
    Keuzeoptie:
    • Startup
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Serneels Alexander
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 50 studiepunten afgewerkt hebben EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Ideation EN geslaagd of gedelibereerd/getolereerd voor Business development.

Korte omschrijving

De essentie van dit opleidingsonderdeel is om met een zelf samengesteld team aan de slag te gaan met een concreet startup­idee. Elk van deze startup­ ideeën doorloopt de verschillende fases om van idee tot concreet product te gaan. In dit proces zijn een aantal ‘gates’ of beslissingsmomenten ingebouwd, waar telkens beslist wordt of het idee wel of niet verder mag gaan: enkel de beste ideeën gaan telkens door naar de volgende fase. De studenten die niet verder mogen gaan met hun startup­idee krijgen een opdracht aangereikt die samenhangt met een reëel probleem. Finaal implementeren de studenten een minimum viable product (MVP) dat hun toelaat om feedback van eindgebruikers te krijgen op het concept. Onderweg moeten de teams ook opdrachten uitvoeren zoals het implementeren van een content marketing plan en het opstellen van een verdienmodel.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Communiceren
Communiceert en werkt op een efficiënte en effectieve manier in een multidisciplinair team waarbij de rollen helder worden verdeeld.
Presenteert een product dat klaar is om naar de markt te brengen.
Ondernemen
Implementeert een minimum viable product (prototype) en toetst dit aan de markt.
Analyseert de theorie van ondernemen met betrekking tot het starten van een onderneming of eenmanszaak waarbij technologie als hefboom wordt gebruikt om oplossingen te bieden voor bepaalde probleemstellingen.
Pitcht innovatieve ideeën/concepten aan de hand van onder andere een Business Model Canvas en Value Proposition Canvas op een bondige en overtuigende manier.
Werkt innovatieve ideeën en concepten uit tot een business concept in team in de vorm van een Business Model Canvas.
Ontwerpen
Ontwerpt aan de hand van ideation, BMC, VPC, designs en prototyping, een innovatieve product of dienst met een adequate product-market fit waarbij technologie als hefboom wordt gebruikt om oplossingen te bieden voor bepaalde probleemstellingen.
Ontwikkelt op een iteratieve manier een product of dienst.
Professioneel handelen
Beheert gebruikersdata op een verantwoordelijke manier conform de geldende Europese wetgeving.
Projectmatig samenwerken
Werkt constructief en doelgericht mee aan teamvergaderingen.
Werkt via een projectmatige methodologie (scrum of design thinking) manier.
Stelt een projectplan op.
Past de principes van design thinking toe om te behoeften en problemen van de eindgebruiker in kaart te brengen.
Zorgt voor kwaliteitsborging door gestructureerd te testen.
Realiseren
Ontwikkelt minimaal een proof of concept voor een innovatief product of dienst vanuit hypotheses die werden afgetoetst met de markt.

Leerinhoud

Projectwerk:
In dit opleidingsonderdeel ligt de focus op het realiseren van een concreet project. Elke student draagt bij aan het bedenken van een innovatief startup-concept, maar via een selectieproces met 'gateways' worden enkel de beste projecten meegenomen naar elke volgende fase. Studenten wiens idee niet worden weerhouden, krijgen een opdracht opgelegd.

De fasering van het projectwerk is als volgt:

Fase 1
- Idea stage: Studenten selecteren een innovatief idee, dat ze in team moeten ‘pitchen’ voor een jury. Hiervoor kunnen ze zich baseren op een idee dat ze voorafgaand individueel uitwerkten in kader van het vak Business Development.
Fase 2 - Design van een Prototype: het idee wordt uitgewerkt in een prototype dat de essentie in zich heeft van het initiële idee.
Fase 3 - Development van een ‘Minimum Viable Product’ (MVP) ontwikkeling volgens de Agile Sprintmethodiek van een eerste werkende versie van het product, die getest moet worden door echte gebruikers.


Theoretische fundering

  • Introductie tot Entrepreneurship
  • Duurzaam en circulair ondernemen
  • Idee & innovatie - Trendspotting
  • The Lean Startup & Minimum Viable Product
  • Technieken & modellen voor het uitwerken & toetsen van een start-up concept: van idee tot product/market fit
  • Business model, Business model patronen & Business model canvas
  • Verdienmodellen & Break-even analyse
  • Marktonderzoek & Content-marketing
  • Stappenplan voor het opstarten van een onderneming

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen36,00 uren
Vormen van groepsleren36,00 uren
Werktijd buiten de contacturen84,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00Meer informatie via studiewijzer.

Toetsing (tekst)

VERPLICHTE AANWEZIGHEID NOODZAKELIJK TIJDENS LESACTIVITEIT

Er wordt een 0 op "Projectopdracht" gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.