Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Software & Tool GO241614/3443/2526/1/30
Studiegids

Software & Tool GO2

41614/3443/2526/1/30
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • grafisch ontwerp
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Afstudeerrichting:
    • Graphic Design
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Segers Michael (nld,eng)
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Software & Tool GO1.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA2 - Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.
De student heeft een grondige kennis van de meest recente en gangbare software voor grafische toepassingen.
De student kan in functie van de opdracht een keuze maken uit beschikbare software en zelfstandig een uitgebreide opdracht realiseren.
De student kan beelden in functie van hun specifiek doel, drukwerk of virtueel gebruik op diverse media, opmaken of aanpassen.

Leerinhoud

In Software & Tool staat de tool als betekenisgevend element centraal: technologie wordt benaderd als actief instrument binnen creatieve workflows. Studenten leren digitale methodieken inzetten om beelden te creëren, transformeren en structureren. De nadruk ligt op procesmatig denken, kritisch gebruik van technologie en het ontwikkelen van een persoonlijke visuele benadering.

STGO2 – Niveau: Verruimend

Software & Tool 2 bouwt verder op de basiskennis en introduceert meerlagige toepassingen in digitale media. Studenten werken met dynamische content, bewegend beeld, eenvoudige animatie, typografie in beweging en ruimtelijke representatie. Ze leren hoe digitale formats communiceren en welke keuzes relevant zijn voor storytelling, sfeer of impact. Experiment, vormgeving en techniek worden met elkaar verbonden in korte, doelgerichte opdrachten.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitale handleidingen van de specifieke softwarepakketten
Opgelegde didactische oefeningen
Vrije oefeningen

In het kader van dit opleidingsonderdeel worden diverse grafische ontwerpinstrumenten en productiemethodes gehanteerd. In het bijzonder heb je een laptop nodig met een goed beeldscherm, goede processoren en voldoende werkgeheugen en opslagruimte om courante grafische software te gebruiken. De onderwijsomgeving zelf maakt voornamelijk gebruik van Apple computers en kan voorzien in aanvullende rekenkracht voor ontwerpprocessen die daarom vragen. Je hoeft nog geen persoonlijke laptop aan te schaffen voorafgaand aan de lessen: informatie over deze aankoop wordt bij aanvang van het academiejaar beschikbaar gesteld.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

nvt

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk30,00 uren
Hoor- en/of werkcolleges60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeBeoordeling artistieke praktijk100,00

Toetsing (tekst)

Evaluatie gebeurt op basis van een praktische proef tijdens de examenperiode (één per semester), aangevuld met één of meerdere opdrachten per semester. De opdrachten worden besproken tijdens feedbackmomenten en geëvalueerd tijdens de examenperiode. Zowel proces als product worden beoordeeld.