Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Software & Tool GO341622/3443/2526/1/11
Studiegids

Software & Tool GO3

41622/3443/2526/1/11
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • grafisch ontwerp
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Afstudeerrichting:
    • Graphic Design
  • Schakelprogramma Beeldende Kunsten
    Keuzeoptie:
    • Grafisch ontwerp
  • Voorbereidingsprogramma Beeldende Kunsten
    Keuzeoptie:
    • Grafisch ontwerp
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Meeusen Kris
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Software & Tool GO2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA2 - Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.
De student heeft kennis van de technieken voor digitaal fontontwerp en kan een fontontwerp digitaal genereren.
De student kan digitale presentaties maken.
De student kan doelgericht software aanwenden om complexe opdrachten uit te werken.
De student kan juiste ontwerpbeslissingen nemen in functie van de software.

Leerinhoud

In Software & Tool staat de tool als betekenisgevend element centraal: technologie wordt benaderd als actief instrument binnen creatieve workflows. Studenten leren digitale methodieken inzetten om beelden te creëren, transformeren en structureren. De nadruk ligt op procesmatig denken, kritisch gebruik van technologie en het ontwikkelen van een persoonlijke visuele benadering.

STGO3 – Niveau: Verdiepend

Software & Tool 3 verkent de grenzen van digitale grafische toepassingen. Studenten werken met geavanceerde technieken zoals generatieve systemen, creative coding, 3D-visualisatie, real-time interactie en hybride omgevingen. Ze ontwikkelen digitale instrumenten of ervaringen in functie van een inhoudelijk ontwerptraject. De focus ligt op het inzetten van technologie als kritische ontwerptaal, met aandacht voor reflectie, proces en context.


Studiematerialen (tekst): Verplicht

Digitale handleidingen van de specifieke softwarepakketten

In het kader van dit opleidingsonderdeel worden diverse grafische ontwerpinstrumenten en productiemethodes gehanteerd. In het bijzonder heb je een laptop nodig met een goed beeldscherm, goede processoren en voldoende werkgeheugen en opslagruimte om courante grafische software te gebruiken. De onderwijsomgeving zelf maakt voornamelijk gebruik van Apple computers en kan voorzien in aanvullende rekenkracht voor ontwerpprocessen die daarom vragen. Je hoeft nog geen persoonlijke laptop aan te schaffen voorafgaand aan de lessen: informatie over deze aankoop wordt bij aanvang van het academiejaar beschikbaar gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk30,00 uren
Hoor- en/of werkcolleges60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeBeoordeling artistieke praktijk100,00

Toetsing (tekst)

Evaluatie gebeurt op basis van een praktische proef tijdens de examenperiode (één per semester), aangevuld met één of meerdere opdrachten per semester. De opdrachten worden besproken tijdens feedbackmomenten en geëvalueerd tijdens de examenperiode. Zowel proces als product worden beoordeeld.