Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Media & Project GO241610/3443/2526/1/88
Studiegids

Media & Project GO2

41610/3443/2526/1/88
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • grafisch ontwerp
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Afstudeerrichting:
    • Graphic Design
In andere opleidingen:
  • Bachelor in de beeldende kunsten als Redactioneel ontwerp 2 _ A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Rompaey Stan
Onderwijstalen: Engels, Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 270,00 uren

Volgtijdelijkheid

(eerder ingeschreven voor Media & Project GO1 EN eerder ingeschreven voor Interactief ontwerp 1 EN eerder ingeschreven voor Beeld & Afbeelding GO1 EN eerder ingeschreven voor Tekst & Type GO1) OF eerder ingeschreven voor Atelier Grafisch ontwerp 1.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA1 - Over de nodige artistieke vaardigheden beschikken om onder begeleiding een persoonlijk project binnen het brede spectrum van de beeldende kunsten te ontwerpen en/of te realiseren.
De student vertaalt analyse en interpretatie in innoverende ideeën en concepten.(creatie)
De student vertaalt ideeën en concepten in authentieke redactionele ontwerptaal. (creatie)
De student ontwerpt als tolk of (mede)auteur. (creatie)
De student communiceert via redactionele ontwerptaal met publiek. (creatie)
De student werkt aan artistieke projecten binnen redactioneel ontwerp. (creatie)
De student vertaalt opdrachtanalyse in beeld en tekst. (realisatie)
De student ontwerpt beeld en tekst. (realisatie)
De student ontwerpt diverse redactionele grafische media. (realisatie)
De student bewerkt en redigeert beeld en tekst. (realisatie)
BA2 - Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.
De student analyseert en interpreteert ontwerpopdrachten en bronmateriaal. (creatie)
De student herkent en beantwoordt technische problemen in het ontwerpproces. (realisatie)
De student beantwoordt vragen van opdrachtgever. (creatie)
De student heeft inzicht in vorm, inhoud en communicatie van redactionele ontwerptaal. (creatie)
De student hanteert redactionele ontwerptaal op consequente en consistente wijze. (creatie)
De student bewerkt en redigeert beeld en tekst. (realisatie)
De student verwerkt beeld en tekst in redactioneel ontwerp. (realisatie)
De student hanteert grafische ontwerptechnologie. (realisatie)
De student kent en heeft inzicht in redactioneel ontwerp als grafische ontwerpdiscipline. (onderzoek)
BA4 - Een kritische en onderzoekende houding ontwikkelen en aanscherpen ten opzichte van ontwerpen en/of realisaties die voortkomen uit beeldende experimenten en onderzoek, emotie en intuïtie.
De student heeft een kritische houding tegenover eigen werk. (onderzoek)
De student onderzoekt op basis van grafisch experiment. (creatie)
De student ontwikkelt authentieke ontwerptaal door redactioneel grafisch onderzoek. (creatie)
BA5 - In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.
De student toont duidelijke evolutie tussen eerste en laatste ontwerpopdracht. (creatie)
De student heeft een kritische houding tegenover eigen werk. (onderzoek)
De student ontwikkelt authentieke ontwerptaal door redactioneel grafisch onderzoek. (creatie)
De student bevraagt en evalueert redactioneel ontwerp als grafische ontwerpdiscipline. (onderzoek)
De student heeft een persoonlijke, eigentijds visie op redactioneel ontwerp. (onderzoek)
De student vertaalt de persoonlijke visie in redactioneel ontwerp. (onderzoek)
BA6 - Het karakteristieke van persoonlijke ontwerpen en/of realisaties vatten en op geëigende wijze communiceren.
De student omschrijft en motiveert idee, concept, visie en vorm. (communicatie)
De student toetst idee, concept, visie en vorm aan publiek. (communicatie)
De student participeert in besprekingen met docenten en medestudenten. (communicatie)
De student interpreteert en verwerkt kritiek met maturiteit. (communicatie)
De student communiceert op een reflectieve manier over het redactioneel ontwerp. (communicatie)
De student omschrijft en motiveert eigen redactioneel ontwerp en proces. (communicatie)
De student verbeeldt en verwoordt op reflectieve wijze het eigen redactioneel ontwerp en proces. (communicatie)
De student presenteert eigen redactioneel ontwerp. (communicatie)
BA7 - Het eigen artistieke project kunnen organiseren in samenspraak met anderen. 
De student werkt samen en overlegt met opdrachtgevers en medeontwerpers. (organisatie)
De student haalt vooropgestelde (tussentijdse) deadlines. (organisatie)
De student organiseert creatie en realisatie van eigen redactioneel ontwerp. (organisatie)
De student organiseert eigen onderzoek. (organisatie)
De student verzorgt de productietechnische opmaak van eigen redactioneel ontwerp. (organisatie)
De student onverlegt met productiepartners. (organisatie)
De student bewaakt de artistieke homogeniteit van het hele redactionele ontwerp. (organisatie)
De student heeft inzicht in de organisatie van bronmateriaal. (organisatie)

Leerinhoud

Het atelier Media & Project vertrekt vanuit het idee dat grafisch ontwerp betekenis genereert door relaties aan te gaan: tussen maker en gebruiker, tussen vorm en context, tussen boodschap en medium. Als een index verwijst het werk niet enkel naar zichzelf, maar naar het grotere systeem waarin het functioneert. Studenten onderzoeken hoe ontwerp deel uitmaakt van communicatieprocessen, en ontwikkelen formats waarin inhoud, interactie en reflectie samenkomen.

MPGO2 – Niveau: Verruimend

In Media & Project 2 ontwikkelen studenten een breder en dieper inzicht in de rol van grafisch ontwerp als publieke praktijk. Ze werken aan meerlagige projecten waarin tekst, beeld, interactie en mediumkeuze elkaar beïnvloeden. Daarbij ligt de nadruk op het formuleren van onderzoeksvragen, het voeren van praktijkgericht onderzoek en het ontwikkelen van een coherente projectaanpak. Studenten opereren zelfstandig binnen wisselende contexten en opdrachtmodellen, waarbij kritische reflectie, creatief denken en een open houding centraal staan.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

In het kader van dit opleidingsonderdeel worden diverse grafische ontwerpinstrumenten en productiemethodes gehanteerd (digitaal en analoog). In het bijzonder heb je een laptop nodig met een goed beeldscherm, goede processoren en voldoende werkgeheugen en opslagruimte om courante grafische software te gebruiken. De onderwijsomgeving zelf maakt voornamelijk gebruik van Apple computers en kan voorzien in aanvullende rekenkracht voor ontwerpprocessen die daarom vragen. Je hoeft nog geen persoonlijke laptop aan te schaffen voorafgaand aan de lessen: informatie over deze aankoop wordt bij aanvang van het academiejaar beschikbaar gesteld.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk270,00 uren
  • Opmerking: De student wordt in het atelier zowel individueel als in groep begeleid, beoordeeld en geëvalueerd, dit betekent dat deelname aan de lessen en participatie in het atelier noodzakelijk is. Het onderwijs in het atelier varieert tussen ontwerpopdrachten, vormoefeningen, tekenstudies, workshops, hoorcolleges en projecten. Consult, presentatie, studiebezoek, zelfstudie en confrontatie met werk van medestudenten maken deel uit van de atelierwerking. De ateliers Redactioneel Ontwerp en Interactief Ontwerp worden organisatorisch afgestemd op de ateliers Beeldontwerp en Typografie en vice versa, in de vorm van opdrachten of begeleiding in samenwerking.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeBeoordeling artistieke praktijk100,00De aanwezigheid van de student is een vereiste voor dit opleidingsonderdeel. In het geval je gewettigd afwezig bent, breng je zo spoedig mogelijk een attest binnen op het secretariaat.

Toetsing (tekst)

Permanente evaluatie door toon-/controlemomenten tijdens het academiejaar.
Semester 1: eerste richtinggevende evaluatie na afsluit van semester 1.
Semester 2: definitieve jury na afsluit van semester 2.

Proces en product zijn onlosmakelijk verbonden en worden samen geëvalueerd. De proces- en productevaluatie wordt voor 100% vastgelegd op de definitieve jury na afsluit semester 2.