Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Performance37249/3443/2526/1/30
Studiegids

Performance

37249/3443/2526/1/30
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • aan opleidingsonderdelen naar keuze
  • Bachelor of Arts in Visual Arts
    Keuzepakket:
    • Elective courses
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Okumura Yuki
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 160,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het vak Performance biedt studenten de kans om hun artistieke praktijk los te maken van vaste denkpatronen en verwachtingen. Door performance te benaderen als een persoonlijke, procesmatige handeling in plaats van een publiek optreden, stimuleert het experiment, intuïtie en hernieuwd maakplezier. Het vak creëert ruimte voor verkenning, spel en het onverwachte binnen een veilige, niet-oordelende context.

Het concept van Performance laat slechts een beperkt aantal deelnemers toe: zie 'leerinhoud' voor de toelatingsprocedure.

OLR-Leerdoelen (lijst)

BA1 - Over de nodige artistieke vaardigheden beschikken om onder begeleiding een persoonlijk project binnen het brede spectrum van de beeldende kunsten te ontwerpen en/of te realiseren.
De student is in staat diens actie/proces als een echt werk in de tentoonstellingscontext te presenteren.
BA2 - Over de nodige kennis, vaardigheden en inzichten beschikken inzake materiaal, vorm, handeling, concepten, functie en inhouden van het gekozen medium.
De student is in staat uit te vinden welk medium essentieel is voor diens praktijk.
BA3 - Kennis en inzicht hebben en blijven ontwikkelen in de maatschappelijke, culturele, artistieke, historische en internationale context van de beeldende kunsten en de artistieke praxis.
De student is in staat te begrijpen hoe performativiteit een rol heeft gespeeld in de kunstgeschiedenis en het eigen werk te relateren aan die genealogie/constellatie.
BA5 - In het ontwikkelen van een eigen beeldtaal vertrekken van een zoekende en reflecterende houding.
De student is in staat performatieve methodologieƫn/vormen te gebruiken om praktijk/werk aan te vullen/te actualiseren, zo niet geheel over te nemen.
De student is in staat diens praktijk te bevrijden van conventionele formats door middel van performativiteit
De student is in staat gebruik te maken van performatieve procedures om het eigen ego te overstijgen en het werk open te stellen voor onvoorspelbaarheid.
BA6 - Het karakteristieke van persoonlijke ontwerpen en/of realisaties vatten en op geƫigende wijze communiceren.
De student is in staat de essentie van de eigen praktijk te formuleren aan de hand van zelfreflectie, zelfkritiek, luisteren naar en praten met anderen.

Leerinhoud

Is Performance iets voor jou?

Voel je je zoekend in je artistieke praktijk – vast in een stijl, verlamd door overdenken, of ontmoedigd door het idee dat kunst altijd een concept moet hebben of de kunstenaar een genie moet zijn? Dan is deze cursus er om het essentiële plezier van het maken terug te vinden en je werk open te breken.

Ben je vooral geïnteresseerd in performance voor publiek of camera, werk je al procesmatig binnen een conceptueel kader, of ben je tevreden met je huidige praktijk? Dan zal deze cursus waarschijnlijk niet aansluiten bij je verwachtingen.

Dit keuzevak benadert performance op een ongebruikelijke manier: niet als gescripte of gechoreografeerde voorstelling, maar als een zelfgestuurde handeling in privé, waarbij de kunstenaar zelf de enige toeschouwer is – gedreven door nieuwsgierigheid naar wat de actie kan losmaken.

Hoe kan je kandideren?

De format laat slechts een beperkt aantal deelnemers toe. Bezorg daarom aan yuki.okumura@ap.be voor 15/9/2025 (11:59pm) volgende informatie: 1. een korte tekst (max. 250 woorden) waarin je aangeeft welke moeilijkheden je hebt ervaren in je artistiek werk, 2. en enkele beelden of links die dat artistiek werk illustreren. Uiterlijk op 19/9/2025 verneem je of je kan starten in deze interstudio-cursus.

Artistieke Praktijk

Op basis van een reeks thuis- en klasopdrachten rond vier vormen van performativiteit (passief, interactief, auto-actief en contra-actief), werk je – ondersteund door fysieke en mentale oefeningen – aan het ontwikkelen van eigen performatieve projecten. Je speelt bijvoorbeeld historische performances na of herschrijft bestaande kunstenaarsinterviews om een eigen stem te vinden. In overleg met de docent verfijn je zo je artistieke focus en verdiep je je performatieve praktijk. 

Aan het einde van elke fase deel je je werk met de groep. Dit kan live gebeuren of via fysieke resultaten of sporen van je performance. Hoewel performance vaak een persoonlijke handeling is, krijgt het delen ervan een eigen waarde: het nodigt anderen uit om een gelijkaardig proces te doorlopen of stimuleert hen tot het ontwikkelen van eigen ideeën. Tijdens of na de cursus kan een kleinschalige presentatie of tentoonstelling worden opgezet om het werk van de studenten zichtbaar te maken.

Lezingen en/of werkcolleges

In de lezingen worden zowel historische als hedendaagse performatieve praktijken belicht. We verkennen de genealogie van performativiteit binnen verschillende disciplines, met thema’s zoals action painting (Pollock, Rosenberg), experimentele muziek (Cage), happenings (Kaprow, Hi-Red Center), Fluxus (Brecht, Yoko Ono), postmoderne dans (Yvonne Rainer, Steve Paxton, Simone Forti, Trisha Brown), conceptuele kunst (Douglas Huebler, Vito Acconci, On Kawara, Lee Lozano), videokunst (Bruce Nauman, Bas Jan Ader, Peter Campus), mode (Martin Margiela, A.F. Vandevorst), institutionele kritiek (Michael Asher, Andre Cadere), lecture performance (Hito Steyerl, Walid Raad) en gedelegeerde performance (Tino Sehgal, Alexandra Pirici, Claire Bishop).

Daarnaast is er minstens één gastlezing waarin een kunstenaar zijn of haar eigen performatieve praktijk toelicht, en worden individuele tutorials op maat voor elke student aangeboden.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Tekstmateriaal dat in elke lezing wordt besproken, wordt vooraf of ter plaatse uitgedeeld. Afbeeldingen van de besproken performatieve werken worden op het scherm getoond.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk34,00 uren
  • Omschrijving: Studio meetings: 17 sessions of 2 hours
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
  • Omschrijving: Lectures and/or tutorials: 8 sessions of 2 hours
Werktijd buiten de contacturen110,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeBeoordeling artistieke praktijk100,00permanente evaluatie + opdrachten

Toetsing (tekst)

Je aanwezigheid en actieve deelname zijn een vereiste in deze cursus. 

Permanente evaluatie, 50%
Actieve deelname en reflectie tijdens de contactmomenten
Beoordeling van opdrachten, 50%
Performatieve en schriftelijke opdrachten