Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijk Conservatorium van Antwerpen
Audiovisuele media 236903/3444/2526/1/93
Studiegids

Audiovisuele media 2

36903/3444/2526/1/93
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in het drama, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • woordkunst
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Delnaet Jurgen
Andere co-titularis(sen): Smets Katharina
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 270,00 uren

Korte omschrijving

Docenten
Layla El Dekmak
Kristof Bilsen
Inne Eysermans
Kwinten Gernay

OLR-Leerdoelen (lijst)

1. De bachelor in het drama heeft een eigen kunstenaarsstem in begeleide artistieke projecten.
Je diept de specifieke verworvenheden van het vak artistiek project (b1) verder uit.
Je exploreert de vorm en experimenteert met de artistieke mogelijkheden van audio.
Je exploreert de vorm.
Je exploreert de vorm en experimenteert met de verschillende rollen van de interviewer.
2. De bachelor in het drama beheerst de vaktechnische aspecten van de praktijk.
Je beheerst de technische vaardigheden en experimenteert ermee. 
3. De bachelor in het drama vindt inspiratie in manieren waarop kunstenaars in binnen- en buitenland, in heden en verleden, en in verschillende culturen de wereld verbeelden."
Je laat inzicht en kennis zien in en over de (artistieke) praktijk in media. 
Je onderzoekt je onderwerp en exploreert je eigen positie daarin.
Je onderzoekt actuele maatschappelijke thema’s en exploreert je eigen positie daarin.
6. De bachelor in het drama onderzoekt kritisch de ontwikkeling van eigen artistiek werk en dat van anderen, kan daarover reflecteren en die reflectie delen.
Je durft vragen te stellen aan een gesprekspartner en eigen overtuigingen in vraag te stellen.
Je zet je artistieke en technische kennis in bij uitdagingen tijdens werk- en presentatiemomenten.
7. De bachelor in het drama presenteert artistiek werk aan een publiek en is zich bewust van het verband tussen inhoud, vorm en context.
Je kan een spanningsboog maken in een eindproduct van minstens 10 minuten. 
Je laat nieuwsgierigheid zien.
Je gebruikt techniek en energie om te verbinden met het (doel)publiek.
Je kan een spanningsboog maken in de verschillende opdrachten.
Je gebruikt techniek en energie om te verbinden met de gesprekspartner of geïnterviewde en het (doel)publiek.
8. De bachelor in het drama gaat uit van de kracht van verscheidenheid en samenwerking met anderen om te groeien in ambacht en kunstenaarschap.
Je laat werkethiek zien.
Je gaat opbouwende gesprekken aan rond je eigen artistieke keuzes en het artistiek werk van medestudenten en docenten.

Leerinhoud

audio

Binnen dit vak exploreren we geluid en muziek in relatie tot taal. We vertrekken van alledaagse interacties, de praktijk van luisteren, compositie, performance, improvisatie, opnametechnieken en audiobewerking. We gaan dieper in op de rol van geluid en muziek in onder andere klankgedichten, sound essay, radiodrama, interactive fiction, film en games. We gaan daarbij ook aan de slag met hedendaagse tools en technieken zoals sampling, text-to-speech en scripting. In verschillende workshops onderzoeken we een artistieke en kritische praktijk van luisteren en werken met audio als toegang tot spel en exploratie van betekenis(sen).

interview

In het tweede bachelorjaar ga je dieper in op het vak interview. De basisprincipes blijven: luisteren, in gesprek gaan en doorvragen. Het zoeken naar verbinding, oprechte nieuwsgierigheid en durf komen ruim aan bod. Je leert hoe je research doet en een interview voorbereidt rond een relevant of actueel maatschappelijk thema. Je onderzoekt je eigen positie en ondervindt hoe het is om een gesprek te voeren voor een live publiek. Daarnaast ontwikkel je capaciteiten om deze tool ook in andere projecten toe te passen, zoals bij audio of beelddocumentaire.

beelddocumentaire


Bij dit vak leer je de basisvaardigheden van camera en montage. Aan de hand van oefeningen die elke keer iets complexer worden, raak je vertrouwd met beeldregie, observatie, interview, standpunt en verzamel je de bouwstenen voor een visuele vertelling. Aan het einde van dit blok werk je intensief aan een korte documentaire portretfilm, die je zelf researcht, filmt en monteert.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk60,00 uren
Werktijd buiten de contacturen210,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeBeoordeling artistieke praktijk100,00De aanwezigheid van de student is een vereiste voor dit opleidingsonderdeel. In het geval je gewettigd afwezig bent, dien je zo spoedig mogelijk een attest in via iBamaflex.
Opgelet: een afwezigheidsattest is geen garantie op het slagen voor het opleidingsonderdeel.

Toetsing (tekst)

De student moet minstens een voldoende halen voor elk onderdeel om te kunnen slagen voor het geheel.
Per onderdeel worden immers deels andere, essentiële leerdoelen geoefend en getoetst.