Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Active and healthy ageing41490/3449/2526/1/40
Studiegids

Active and healthy ageing

41490/3449/2526/1/40
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor toegepaste gerontologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vermeiren Sofie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 162,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Algemene introductie over ouder worden en hoe het concept 'active ageing' hierin past
Concept/determinanten van 'active ageing'
Incl. good practices"
Motivatoren en barrières van active ageing
Good practices en toepassingsgebied van Age-Friendly Cities, Healthy Ageing, Active Ageing

Vanuit casuïstiek de theorie van AFC toepassen en per pijler de barrières en facilitatoren herkennen benoemen.

Van daaruit worden per pijler van het AFC-framework aanbevelingen geformuleerd om leeftijdsvriendelijkheid te stimuleren.
Theoretische achtergrond AFC omzetten in indicatoren als voorbereiding op project; communicatie rond een probleemstelling en framework toepassen
Verschillende methoden aanreiken die kunnen gebruikt worden om procesmatig te werken

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gerontologisch consulent handelt en verantwoordt zijn professioneel handelen vanuit de principes van ‘Active Ageing’.
Je beschrijft het concept 'active and healthy ageing' in eigen woorden.
Je vult de verschillende determinanten en core indicatoren van 'active and healthy ageing' in met eigen woorden.
Je beschrijft welke motivatoren en barrières de literatuur omschrijft om tot active, healthy ageing en age friendly cities te komen.
Je analyseert de impact van beleidsmaatregelen op lokaal, regionaal niveau met betrekking tot active and healthy ageing.
Je evalueert de duurzaamheid en inclusiviteit van interventies en projecten gericht op active and healthy ageing vanuit een diversiteits- en rechtvaardigheidsperspectief.
De gerontologisch consulent ontwikkelt een wetenschappelijk onderbouwde visie op ouder worden, gebaseerd op sociale inclusie, preventie, empowerment en emancipatie teneinde een goede kwaliteit van leven te waarborgen. Hij heeft hierbij oog voor fundamentele waarden vanuit het mensenrechtenkader, zoals verbondenheid, zelfbeschikking, diversiteit en autonomie.
Je beheerst de theoretische basis van verouderen in een bio-psycho-sociale context.
Je gaat op zoek naar verscheidene good practices van AFC, gebaseerd op de gedetecteerde nood.
Je past de theorie van AFC en indicatoren van AFE toe.
Je analyseert en vergelijkt verschillende theoretische modellen van veroudering en evalueert hun toepasbaarheid binnen diverse culturele en maatschappelijke contexten.
Je linkt de theoretische basis van verouderen aan het concept active ageing .
De gerontologisch consulent werkt samen met de ouderen en diens netwerk door in co-creatie tot geschikte hulp- en dienstverlening te komen. Daarnaast draagt de GC, door het betrekken van verschillende actoren, bij tot een interprofessionele samenwerking vanuit zijn holistisch gerontologisch perspectief.
Je toont inzicht in het interdisciplinair samenwerken rond het concept van AFE.
De gerontologisch consulent kan pro-actief inspelen op actuele ontwikkelingen en trends in de samenleving, zoals bijvoorbeeld de ontwikkelingen inzake sociaal ondernemerschap en technologische ontwikkelingen. Hij kan deze ontwikkelingen en trends toetsen op hun leeftijdsvriendelijkheid en zeprojectmatig modifiëren in functie van de noden van de oudere volwassenen.  
Je evalueert hoe sociaal-economische ongelijkheden het proces van gezond ouder worden beïnvloeden en houdt hier rekening mee in het opstellen van aanbevelingen.
De gerontologisch consulent kan detecteren van, en inspelen op knelpunten die een leeftijdsvriendelijke samenleving belemmeren en kan de bekomen informatie integraal communiceren naar het beleid toe.
Je formuleert op basis van casuïstiek verschillende knelpunten en aanbevelingen.

Leerinhoud

Algemene introductie over ouder worden en hoe het concept 'active ageing' hierin past
Concept/determinanten van 'active ageing'
Incl. good practices"
Motivatoren en barrières van active ageing
Good practices en toepassingsgebied van Age-Friendly Cities, Healthy Ageing, Active Ageing

Vanuit casuïstiek de theorie van AFC toepassen en per pijler de barrières en facilitatoren herkennen benoemen.

Van daaruit worden per pijler van het AFC-framework aanbevelingen geformuleerd om leeftijdsvriendelijkheid te stimuleren.
Theoretische achtergrond AFC omzetten in indicatoren als voorbereiding op project; communicatie rond een probleemstelling en framework toepassen
Verschillende methoden aanreiken die kunnen gebruikt worden om procesmatig te werken

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Powerpointpresentaties

Materiaal gastsprekers

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

'Ongehoord en ongezien: Hoe Vlaanderen vergrijst' (Vranken ea, 2023)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
Vormen van groepsleren2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen148,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00

Toetsing (tekst)

Kennis- en inzichtstoets