Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Project age friendly environment38617/3449/2526/1/37
Studiegids

Project age friendly environment

38617/3449/2526/1/37
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor toegepaste gerontologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 12 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vermeiren Sofie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 324,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Projectmatig werken: probleemstelling, vraagstelling, doelstelling, methode, uitvoering en evaluatie
Gegevensverzameling en -verwerking

Zoeken naar best practices en deze toepassen op de gekozen probleemstelling
Verbetervoorstel uitwerken om de ouderenvriendelijkheid van een bepaalde buurt/dienst/... te verbeteren

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gerontologisch consulent handelt en verantwoordt zijn professioneel handelen vanuit de principes van ‘Active Ageing’.
Je houdt rekening met de ethische richtlijnen bij het werken met ouderen (privacy, toestemming, kwetsbaarheid).
De gerontologisch consulent ontwikkelt een wetenschappelijk onderbouwde visie op ouder worden, gebaseerd op sociale inclusie, preventie, empowerment en emancipatie teneinde een goede kwaliteit van leven te waarborgen. Hij heeft hierbij oog voor fundamentele waarden vanuit het mensenrechtenkader, zoals verbondenheid, zelfbeschikking, diversiteit en autonomie.
Je situeert de ouderenzorg binnen het bredere veld van gerontologie en maatschappelijke ontwikkelingen.
Je analyseert de diversiteit en leefwereld van ouderen, inclusief zorgnoden, sociaal netwerk en culturele achtergrond.
Je verkent noden, behoeften en ervaringen van ouderen in een concrete context binnen het thema ouderenvriendelijke omgeving.
Je onderzoekt en verklaart hoe structurele factoren in de fysieke, sociale en beleidsmatige omgeving bijdragen aan de problemen of noden van ouderen, met aandacht voor inclusiviteit, toegankelijkheid en samenwerking tussen verschillende actoren
De gerontologisch consulent kan door zijn reflectief vermogen zorg- en begeleidingsprocessen bijsturen en optimaliseren op basis van evidence-informed (wetenschappelijk) onderzoek en richtlijnen, eigen ervaringen en regionale, Europese en internationale evoluties.
Je kiest een passende onderzoeksmethode en stelt correcte, doelgroepgerichte bevragingsinstrumenten op.
Je stelt een haalbaar onderzoeksplan op, met aandacht voor tijd, middelen en samenwerking
Je voert het onderzoek op een gestructureerde manier uit in de praktijkcontext.
Je past basisprincipes van data-analyse toe (coderen, thematiseren, samenvatten…).
Je verwerkt en analyseert verkregen data (kwalitatief of kwantitatief) op een gestructureerde en betrouwbare manier, rekening houdend met bias, validiteit en betrouwbaarheid.
Je reflecteert kritisch op het eigen onderzoeksproces en -resultaat.
De gerontologisch consulent werkt mee aan en ondersteunt de ouderen zelf in het bijdragen aan een meer positieve en realistische beeldvorming van ouderen alsook het ondernemen van acties die bijdragen aan een inclusieve samenleving. Hierbij worden kansen tot participatie door de oudere volwassenen gemaximaliseerd.
Je benadert ouderen of doelgroeporganisaties op een respectvolle en doelgerichte manier.
De gerontologisch consulent werkt samen met de ouderen en diens netwerk door in co-creatie tot geschikte hulp- en dienstverlening te komen. Daarnaast draagt de GC, door het betrekken van verschillende actoren, bij tot een interprofessionele samenwerking vanuit zijn holistisch gerontologisch perspectief.
Je werkt constructief samen met betrokken actoren (professionals, mantelzorgers, organisaties).
De gerontologisch consulent kan pro-actief inspelen op actuele ontwikkelingen en trends in de samenleving, zoals bijvoorbeeld de ontwikkelingen inzake sociaal ondernemerschap en technologische ontwikkelingen. Hij kan deze ontwikkelingen en trends toetsen op hun leeftijdsvriendelijkheid en zeprojectmatig modifiëren in functie van de noden van de oudere volwassenen.  
Je onderbouwt je project met en koppelt dit terug aan relevante wetenschappelijke literatuur en good practices.
De gerontologisch consulent kan detecteren van, en inspelen op knelpunten die een leeftijdsvriendelijke samenleving belemmeren en kan de bekomen informatie integraal communiceren naar het beleid toe.
Je past principes van age-friendly environments toe bij de analyse van een werkveldcontext.
Je formuleert een probleemstelling en een duidelijke, haalbare onderzoeksvraag op basis van signalen uit het werkveld.
Je rapporteert het onderzoeksproces helder en gestructureerd in schriftelijke vorm.
Je presenteert de onderzoeksresultaten en aanbevelingen op een gepaste manier aan verschillende doelgroepen.
De gerontologisch consulent kan een geïnformeerde beleidsvoering hanteren binnen een interprofessioneel kader en in een gerontologische context, teneinde de kwaliteit van leven, wonen en zorg voor ouderen continu te verbeteren. 
Je houdt rekening met haalbaarheid, draagvlak en duurzaamheid en stemt voorstellen af met praktijkactoren en/of de ouderen.
De gerontologisch consulent denkt kritisch na en reflecteert over relevante beleidsthema’s en kan deze toetsen op hun leeftijdsvriendelijkheid. Hij beoordeelt het beleid in functie van de behoeften, verlangens en belangen van de oudere volwassenen zelf.
Je werkt samen met relevante actoren (zoals professionals, ouderen, mantelzorgers en organisaties) om beleidsthema’s kritisch te analyseren en te beoordelen op hun leeftijdsvriendelijkheid, met bijzondere aandacht voor de behoeften, verlangens en belangen van oudere volwassenen.
Je formuleert onderbouwde aanbevelingen en vertaalt deze naar concrete acties of beleidsadviezen, afgestemd op de leefwereld van ouderen.

Leerinhoud

Projectmatig werken: probleemstelling, vraagstelling, doelstelling, methode, uitvoering en evaluatie
Gegevensverzameling en -verwerking

Zoeken naar best practices en deze toepassen op de gekozen probleemstelling
Verbetervoorstel uitwerken om de ouderenvriendelijkheid van een bepaalde buurt/dienst/... te verbeteren

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Powerpointpresentaties

Studiemateriaal rond wetenschappelijk onderzoek en opzoeken van artikels

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Boek 'Ongehoord en ongezien: Hoe Vlaanderen vergrijst' (Vranken ea, 2023)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Individuele begeleiding8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen316,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeOnderzoeksopdracht50,00
Eerste examenperiodeProjectopdracht50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeOnderzoeksopdracht50,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00

Toetsing (tekst)

Onderzoeks- en projectopdracht