Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Wetenschap
Technologie voor ouderen38619/3449/2526/1/08
Studiegids

Technologie voor ouderen

38619/3449/2526/1/08
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Bachelor in de toegepaste psychologie, trajectschijf 3
    Keuzepakket:
    • Keuzepakket 3-jarig programma, 2de jaar (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket 3-jarig programma, 3de jaar (DAG en AVOND)
    • Keuzepakket 4-jarig programma (DAG en AVOND)
  • Bachelor toegepaste gerontologie, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vermeiren Sofie
Andere co-titularis(sen): Empsten Kathleen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 162,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gerontologisch consulent handelt en verantwoordt zijn professioneel handelen vanuit de principes van ‘Active Ageing’.
Je kiest passende didactische werkvormen en technologieën die het aanleren van nieuwe vaardigheden bij ouderen bevorderen, met aandacht voor empowerment en zelfredzaamheid.
Je analyseert de noden en voorkeuren van ouderen en diens netwerk, met als doel gerontechnologie op maat voor te stellen.
Je gebruikt gepaste gesprekstechnieken tijdens de gespreksvoering met de oudere volwassenen.
Je faciliteert het gebruik van technologie door het bespreekbaar te maken op een leeftijdsvriendelijke manier.
De gerontologisch consulent ontwikkelt een wetenschappelijk onderbouwde visie op ouder worden, gebaseerd op sociale inclusie, preventie, empowerment en emancipatie teneinde een goede kwaliteit van leven te waarborgen. Hij heeft hierbij oog voor fundamentele waarden vanuit het mensenrechtenkader, zoals verbondenheid, zelfbeschikking, diversiteit en autonomie.
Je gaat daadwerkelijk in co-creatie met ouderen om te bekijken hoe technologie kan ingezet worden in het dagelijks leven van ouderen of in hulp- en dienstverleningsprocessen. Je bespreekt hierbij ook de motivatoren en barrières die ouderen ondervinden in de toegankelijkheid van technologie
De gerontologisch consulent kan door zijn reflectief vermogen zorg- en begeleidingsprocessen bijsturen en optimaliseren op basis van evidence-informed (wetenschappelijk) onderzoek en richtlijnen, eigen ervaringen en regionale, Europese en internationale evoluties.
Je reflecteert kritisch op je eigen rol binnen een co-creatief proces met ouderen en andere actoren.
De gerontologisch consulent werkt samen met de ouderen en diens netwerk door in co-creatie tot geschikte hulp- en dienstverlening te komen. Daarnaast draagt de GC, door het betrekken van verschillende actoren, bij tot een interprofessionele samenwerking vanuit zijn holistisch gerontologisch perspectief.
Je werkt interdisciplinair samen om een advies te formuleren over een gerontechnologisch medium.
Je faciliteert dialoog en participatie tussen ouderen, mantelzorgers en professionals over technologische keuzes met het oog op optimaal ouder worden.
Je past het principe van co-creatie toe door samen met de oudere het gekozen hulpmiddel te verkennen en/of het implementatietraject te bespreken.
De gerontologisch consulent kan pro-actief inspelen op actuele ontwikkelingen en trends in de samenleving, zoals bijvoorbeeld de ontwikkelingen inzake sociaal ondernemerschap en technologische ontwikkelingen. Hij kan deze ontwikkelingen en trends toetsen op hun leeftijdsvriendelijkheid en zeprojectmatig modifiëren in functie van de noden van de oudere volwassenen.  
Je bent je bewust van ethische kwesties die zich kunnen voordoen binnen het domein van de gerontechnologie.
Je beoordeelt verschillende vormen van technologie voor ouderen, gebaseerd op internationale uitwisseling en (wetenschappelijke) innovaties.
Je geeft aan op welke wijze een mogelijk verschil in referentiekader tussen een hulp/dienstverlener en een oudere tegemoet kan gekomen worden.
Je beschrijft de voordelen en meerwaarde van technologie voor ouderen.
Je evalueert technologieën op toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en kostenefficiëntie voor ouderen.
Je ontwikkelt op microniveau een conceptvoorstel voor een technologische oplossing, vertrekkend vanuit een gerichte vraagstelling in het kader van optimaal ouder worden.
De gerontologisch consulent kan detecteren van, en inspelen op knelpunten die een leeftijdsvriendelijke samenleving belemmeren en kan de bekomen informatie integraal communiceren naar het beleid toe.
Je formuleert aanbevelingen die de belemmeringen die een oudere/organisatie kan ondervinden bij het implementeren of in gebruik stellen van (nieuwe) technologische hulpmiddelen, kan opheffen
Je identificeert structurele en contextuele barrières (bijv. digitale geletterdheid, financiële drempels, infrastructuur) bij ouderen in relatie tot technologiegebruik.
De student identificeert mogelijke drempels die ouderen en diens omgeving ervaren in het gebruik van technologie.
De student stimuleert actief de omgeving van de oudere (familie, mantelzorg, vrijwilligers) om technologiegebruik in de thuiscontext te ondersteunen.
De gerontologisch consulent kan een geïnformeerde beleidsvoering hanteren binnen een interprofessioneel kader en in een gerontologische context, teneinde de kwaliteit van leven, wonen en zorg voor ouderen continu te verbeteren. 
Je beschikt over de vaardigheden om ouderen te begeleiden in het exploreren van technologie, rekening houdend met diens tempo, interessegebied en communicatievaardigheden en -noden.
Je gaat daadwerkelijk in co-creatie met ouderen om te bekijken hoe technologie kan ingezet worden in het dagelijks leven van ouderen of in hulp- en dienstverleningsprocessen. Je bespreekt hierbij ook de motivatoren en barrières die ouderen ondervinden in de toegankelijkheid van technologie
Je beoordeelt samen met de oudere in welke mate het gekozen hulpmiddel kan bijdragen aan de levenskwaliteit en/of zelfredzaamheid van de oudere.
De gerontologisch consulent denkt kritisch na en reflecteert over relevante beleidsthema’s en kan deze toetsen op hun leeftijdsvriendelijkheid. Hij beoordeelt het beleid in functie van de behoeften, verlangens en belangen van de oudere volwassenen zelf.
Je reflecteert kritisch over hoe technologie inclusie en autonomie van ouderen kan bevorderen binnen verschillende beleidsdomeinen (zorg, wonen, mobiliteit, enz.).

Leerinhoud

Beschouwing van gerontechnologie
Soft skills om ouderen te begeleiden in gerontechnologie.
Doel van technologie bij ouderen
Ondersteuningsnood binnen domeinen bio-psycho-sociaal van oudere volwassenen koppelen aan technologie
Multidisciplinair overleg over de ondersteuningnood en mogelijke oplossingen
Toepassing technologie bij heterogene groep ouderen"
Referentiekader tav technologie

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus en ppt

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
Individuele begeleiding14,00 uren
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen142,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht80,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht80,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken20,00

Toetsing (tekst)

Reflectieopdracht

Projectopdracht