Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in de samenleving 140764/3450/2526/1/84
Studiegids

Leraar in de samenleving 1

40764/3450/2526/1/84
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Verlinden Maya
Andere co-titularis(sen): Coertjens Evi, Hegge Miet, Raeymaekers Raf
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel is inleidend en richt je bij de start van de opleiding op hoe leraren steeds in verbinding staan met de samenleving. Onderwijs is geen eiland dat buiten de samenleving staat maar er op verschillende manieren mee verbonden is. Studenten die de lerarenopleiding starten, volgen vanaf dag 1 de actualiteit gedurende hun volledige opleiding en uiteraard ook later als afgestudeerde leraar. Studenten verzamelen, selecteren, analyseren, begrijpen, interpreteren, verdiepen verschillende actua-items in hun portfolio. Tijdens de werkcolleges wordt over deze items gediscussieerd in gemengde KO/LO-groepen aan de hand van verschillende werkvormen.

In dit opleidingsonderdeel besteed je 2 studiepunten aan je eigen taalvaardigheid Nederlands.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je definieert en verdedigt je eigen weloverwogen, kritische en ethische positie in de relatie tussen onderwijs en samenleving, met aandacht voor veranderende maatschappelijk-culturele contexten
Je becommentarieert relevante maatschappelijk-culturele thema's kritisch-constructief
Je becommentarieert relevante maatschappelijk-culturele thema's vanuit ethische overwegingen
Je past richtlijnen rond mediawijsheid toe
Je redeneert en handelt professioneel als leerkracht en draagt bij aan een duurzame en rechtvaardige samenleving waarbij de mensen- en kinderrechten en de wereldwijd overeengekomen ontwikkelingsprogramma’s het fundament vormen.
Je licht de principes, de achtergrond en de hoofdlijnen toe van de mensen- en kinderrechten en de wereldwijd overeengekomen ontwikkelingsprogramma's

Leerinhoud

  • Mensenrechten
  • Sustainable Development Goals (SDG's)
  • Mediawijsheid
  • Analyseren en beschouwen: bewust lezen, kijken, luisteren, hierover met zichzelf en met anderen reflecteren en van gedachten wisselen, betekenissen ontrafelen en geven
  • Vaardigheden m.b.t. discussiëren en argumenteren

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Kranten, tijdschriften, cultuurkalenders... zijn verplichte studiematerialen. Deze zijn gratis beschikbaar via o.a. de bib en GoPress.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks20,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodePortfolio80,00De concrete beoordeling wordt verder toegelicht in de studiewijzer
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks20,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodePortfolio80,00De concrete beoordeling wordt verder toegelicht in de studiewijzer