Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in interactie 132489/3450/2526/1/34
Studiegids

Leraar in interactie 1

32489/3450/2526/1/34
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Faes Eva
Andere co-titularis(sen): Landuyt Ingeborg
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel besteed je de 3 studiepunten aan je eigen taalvaardigheid Nederlands.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je communiceert op een open, gelijkwaardige en inclusieve manier met kinderen, ouders, collega’s en externen en gebruikt de Nederlandse taal op een manier die gelijke onderwijskansen bevordert.
Je zet bewust strategieën in ter verbetering van de eigen Nederlandse taalvaardigheid. 
Je formuleert de eigen gedachten helder en nauwkeurig 
Je luistert actief en empathisch
Je stemt de eigen communicatiestijl en het eigen register af op de context en de gesprekspartners

Leerinhoud

Als leraar ga je in de eerste plaats in interactie met kinderen, maar ook met collega's, ouders (Nederlandstalige én meertalige) en externen. 

Je verzorgt je mondelinge en schriftelijke taal en je streeft daarbij naar het juiste register. Je handelt bovendien taalsensitief, talensensibiliserend en taalontwikkelend.  

In dit opleidingsonderdeel werk je voornamelijk aan je eigen taalvaardigheid binnen een onderwijscontext. 


Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
  • Omschrijving: mededelend-aanbiedende en interactieve werkvormen waarbij de sturing van het leerproces in handen is van de lector
  • Opmerking: Tijden de lessen hanteren de studenten bewust het AN.
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
  • Omschrijving: werkvormen waarbij de studenten in hoofdzaak individueel (of per twee) aan de uitvoering van opdrachten of oefeningen werken. De nadruk ligt hierbij op de zelfactiviteit van de student. Tussenkomsten van de lector beperken zich in hoofdzaak tot begeleiden (ondersteunen, feedback geven, e.d.).
  • Opmerking: Tijdens de lessen hanteren de studenten bewust het AN.
Vormen van groepsleren12,00 uren
  • Omschrijving: werkvormen waarbij de studenten in groepsverband – meestal in kleinere groepen – werken aan opdrachten of projecten. De sturing van het leerproces is in sterke mate in handen van de groep. Tussenkomsten van de lector beperken zich in hoofdzaak tot het coachen van de groep.
  • Opmerking: Tijdens de interactie met medestudenten hanteren de studenten het AN.
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren
  • Omschrijving: Studietijd die voorzien is voor zelfstudie door de student buiten de contacturen. Deze vorm van studietijd is van toepassing op alle werkvormen.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00Schriftelijke vaardigheid - examen
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks60,00Mondeling examen 20' per student
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks60,00Mondeling examen 20' per student
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks40,00Schriftelijke vaardigheid - examen