Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
DWO - vakdidactiek muzische vorming 140772/3450/2526/1/65
Studiegids

DWO - vakdidactiek muzische vorming 1

40772/3450/2526/1/65
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Havermans Inge
Andere co-titularis(sen): Dieltiens Merel, Hegge Miet, Jacobs Ludwig
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je beheerst de leerinhouden in functie van het voorbereiden en ontwerpen van leeractiviteiten eigen aan dit specifieke leergebied
Je neemt een onderzoekende houding aan ten opzicht van dit specifieke leergebied
Je creëert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je hanteert kwaliteitscriteria eigen aan dit specifieke leergebied voor het selecteren van leerinhouden en leermiddelen
Je selecteert gepaste leerinhouden eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je selecteert effectieve (coöperatieve) werkvormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je hanteert differentiatievormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je gebruikt de eindtermen/ontwikkelingsdoelen (sleutelcompetenties) bij het ontwerpen van leeractiviteiten binnen dit specifieke leergebied als referentiekader en linkt ze aan leerplannen
Je formuleert lesdoelen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je past didactische principes toe eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel gaan we in op de kern van het muzisch werken met (jonge) kinderen.

Je breidt vanuit een onderzoekende houding een eigen muzisch referentiekader uit.

We krijgen oa ook antwoord op de volgende vragen:

-Hoe kan je aandacht hebben voor kunsten en zo kinderen aanmoedigen om zelf expressief te zijn binnen de verschillende muzische domeinen (beeld, muziek, drama, dans en media)?

-Hoe stimuleer je experimenteergedrag en creatief werken?

-Wat is een lesconcept, welke opties heb je per domein en hoe kom je tot een goede muzische activiteit?

-Wanneer kan je doorheen de dag muzisch werken?

-Wat is een muzische grondhouding?

-Welke kenmerken bezit een muzische leerkracht?

-Welke fases moeten aanwezig zijn in een lesvoorbereiding van een muzische activiteit?

Studiematerialen (lijst)

De kleine zeppelin: kunstzinnig werken met kleutersVerplicht€ 45,00
  • Auteur: Crul, K.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Muziekprogramma 'Musescore' gratis downloaden om het notenbeeld van een lied (nadat je het ingegeven hebt) te kunnen beluisteren.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00