Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
DWO - vakdidactiek mens en maatschappij 240771/3450/2526/1/31
Studiegids

DWO - vakdidactiek mens en maatschappij 2

40771/3450/2526/1/31
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Verlinden Maya
Andere co-titularis(sen): Robert Nathan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester) of 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je beheerst de leerinhouden in functie van het voorbereiden en ontwerpen van leeractiviteiten eigen aan dit specifieke leergebied
Je neemt een onderzoekende houding aan ten opzicht van dit specifieke leergebied
Je creƫert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je hanteert kwaliteitscriteria eigen aan dit specifieke leergebied voor het selecteren van leerinhouden en leermiddelen
Je selecteert gepaste leerinhouden eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je selecteert effectieve (coƶperatieve) werkvormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je hanteert differentiatievormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je gebruikt de eindtermen/ontwikkelingsdoelen (sleutelcompetenties) bij het ontwerpen van leeractiviteiten binnen dit specifieke leergebied als referentiekader en linkt ze aan leerplannen
Je formuleert lesdoelen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je past didactische principes toe eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten

Leerinhoud

Binnen dit opleidingsonderdeel richten we ons, vanuit de ontwikkelingsdoelen van mens en maatschappij (kleuteronderwijs) op de vakdidactiek die nodig is om deze inhouden aan kleuters over te brengen.
De studenten gaan aan de slag met:

  • ontwikkelingsdoelen en leerplandoelen mens en maatschappij
  • werkvormen voor activiteiten mens en maatschappij
  • de rode draad
  • verkeerseducatie
  • burgerschapseducatie 
  • differentiatie
  • groeperingsvormen
  • leerinhouden mens en maatschappij, vertaald naar kleuters

Noot! Studenten in trajectschijf 1 van de Educatieve Bachelor Kleuteronderwijs, volgen DWO - mens en maatschappij 2 in het tweede semester van het academiejaar. Studenten in trajectschijf 2 van de Educatieve Bachelor Kleuteronderwijs, volgen DWO - mens en maatschappij 2 in het eerste semester van het academiejaar.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00