Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in de samenleving 340765/3450/2526/1/21
Studiegids

Leraar in de samenleving 3

40765/3450/2526/1/21
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Binon Sam
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Er is een verband tussen hoe men naar de samenleving kijkt (en het daaraan verbonden mens- en kindbeeld) en hoe men de rol van onderwijs invult. In dit opleidingsonderdeel wordt deze relatie onderzocht. We vragen ons hierbij niet alleen af welk onderwijs de samenleving nodig heeft, maar ook welke samenleving het onderwijs nodig heeft. We leren deze relatie te zien door onderwijs te vergelijken, zowel overheen de tijd, als tussen verschillende landen, en maken hierbij steeds gebruik van een interpretatiekader.
Studenten stellen een eigen documentatiesysteem samen met info over diverse onderwijsvisies. Deze informatie wordt gedurende het semester grondig verwerkt, zowel zelfstandig als tijdens de werkcolleges in gemengde KL/LO-groepen. De documentatie kunnen studenten gebruiken om hun antwoorden op het takehome-examen te stofferen met de verzamelde bronnen en visies.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je definieert en verdedigt je eigen weloverwogen, kritische en ethische positie in de relatie tussen onderwijs en samenleving, met aandacht voor veranderende maatschappelijk-culturele contexten
Je licht, vanuit verschillende kaders en disciplines, de relatie tussen onderwijs en samenleving toe.
Je bediscusieert verschillende en veranderende (internationale) visies op de relatie tussen onderwijs en samenleving
Je redeneert en handelt professioneel als leerkracht en draagt bij aan een duurzame en rechtvaardige samenleving waarbij de mensen- en kinderrechten en de wereldwijd overeengekomen ontwikkelingsprogramma’s het fundament vormen.
Je bespreekt actuele maatschappelijke ontwikkelingen vanuit mensenrechtenperspectief
Je geeft een eigen constructieve invulling aan de maatschappelijke rol als leraar

Leerinhoud

· Mens- en kindbeeld
· Maatschappijbeeld
· Analysekaders
· Verschillende visies op onderwijs
· Verschillende schoolsystemen
 

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Takehome-examen waarvoor men een volledige dag de tijd krijgt, wordt ingediend via de leeromgeving en passeert de plagiaatcontrole (Turnitin)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Takehome-examen waarvoor men een volledige dag de tijd krijgt, wordt ingediend via de leeromgeving en passeert de plagiaatcontrole (Turnitin)