Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in interactie 240762/3450/2526/1/16
Studiegids

Leraar in interactie 2

40762/3450/2526/1/16
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Havermans Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester) of 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel vertrekken we van het gedachtengoed rond 'Inspirerend Coachen' van Jef Clement, om onze basale gespreksvaardigheden te verruimen naar meer coaching-gerichte interacties.

In dit opleidingsonderdeel besteed je 1 studiepunt aan eigen taalvaardigheid Nederlands.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je communiceert op een open, gelijkwaardige en inclusieve manier met kinderen, ouders, collega’s en externen en gebruikt de Nederlandse taal op een manier die gelijke onderwijskansen bevordert.
Je zet communicatieve vaardigheden in die leiden tot verbinding
Je coacht leerlingen emancipatorisch en stimuleert hun kritisch en op zelfkennis gericht denken en handelen.
Je analyseert gedrag van lerenden vanuit verschillende referentiekaders 
Je begeleidt lerenden in oplossingsgericht denken/handelen, door middel van de juiste coachingsvaardigheden
Je creëert coachingsmomenten in functie van het helder krijgen van de reële actuele behoefte van de lerende
Je gebruikt coachingsvaardigheden die lerenden krachtgericht ondersteunen

Leerinhoud

-theorie om gedrag van lerenden vanuit verschillende theoretische referentiekaders te analyseren.

-theorie om kwaliteitsvolle interacties met lerenden te bevorderen en om constructief om te gaan met het gedrag van lerenden (op gevoelsniveau).

-theorie m.b.t. tools om de reële actuele behoefte van de lerende helder te krijgen

-coachingsvaardigheden die lerenden ondersteunen in het ontdekken, exploreren en versterken van hun krachten.

-coachingsvaardigheden om lerenden in oplossingsgericht denken/handelen te begeleiden.

Studiematerialen (lijst)

Inspirerend coachen. De kunst van dynamisch en uitdagend communiceren.Verplicht€ 25,99
  • Auteur: Clement, Jef

Studiematerialen (tekst): Verplicht



Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Diverse bronnen in functie van de doelen van dit opleidingsonderdeel.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen (120 minuten).
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3de extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen (120 minuten).
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3de extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.