Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
DWO - vakdidactiek muzische vorming 340774/3450/2526/1/36
Studiegids

DWO - vakdidactiek muzische vorming 3

40774/3450/2526/1/36
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Havermans Inge
Andere co-titularis(sen): Hegge Miet, Jacobs Ludwig
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Spelend leren 1 OF eerder ingeschreven voor DWO - didactiek en pedagogiek 1 OF eerder ingeschreven voor Basisdidactiek.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je integreert binnen dit specifieke leergebied eigen kritische en creatieve inzichten bij het ontwerpen van leeractiviteiten en een krachtige leeromgeving
Je onderzoekt dit specifieke leergebied
Je creƫert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je selecteert effectieve differentiatievormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je verdiept je in de didactische principes binnen dit specifieke leergebied
Je geeft vanuit didactische meesterschap samen met kinderen betekenis aan actuele, authentieke contexten en stimuleert hun creatief denken en handelen om ze te laten groeien als volwaardige burgers.
Je stimuleert creatief, probleemoplossend denken en handelen binnen dit specifieke leergebied
Je instrueert, coacht en evalueert groeigericht met het oog op fundamenteel leren en maakt het leerproces zichtbaar voor alle betrokkenen.
Je evalueert in het ontwerp van de leeractiviteit eigen aan dit specifieke leergebied of de vooropgestelde doelen bereikt worden
Je kent groei- en leerlijnen van dit specifieke leergebied en past ze toe
Je werkt in dit specifieke leergebied betekenisvol om tot fundamenteel leren te komen

Leerinhoud

Vanuit de kennis en de vaardigheden opgedaan in vakdidactiek muzische vorming 1 verdiepen we ons inhoudelijk verder. Klemtonen liggen in dit olod op:

- Het creatief en probleemoplossend handelen bij kleuters stimuleren.

- Linken leggen tussen een muzische les en de beoogde doelen.

- Integratie van groei-en leerlijnen

- Ontwikkelen van fundamenteel leren in muzische lessen via beschouwen en creëren ( volgens de muzische fases)

- Verdere uitbreiding van eigen referentiekader

- Eigen creatieve vaardigheden inzetten bij ontwerpen van een muzische les

- Het kunnen differentiëren specifiek in een muzische les

Studiematerialen (lijst)

De kleine zeppelin: kunstzinnig werken met kleutersVerplicht
  • Auteur: Crul, K.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00