Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Onderzoeken 432505/3450/2526/1/93
Studiegids

Onderzoeken 4

32505/3450/2526/1/93
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs als Onderzoeken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Geeraerts Annelies
Andere co-titularis(sen): Janssen Roel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Je besteedt in dit opleidingsonderdeel 1 studiepunt aan taalvaardigheid Nederlands.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je ontwikkelt een sterke professionele grondhouding via constructieve samenwerking met collega’s en externe partners en door kritische en ethische reflectie op je eigen onderwijspraktijk in de klas en op school.
Je doet in overleg met anderen, suggesties voor verbeteringen in het (eigen) onderwijs op basis van conclusies van praktijkgericht onderwijskundig wetenschappelijk onderzoek
Je zet met zorg voor jezelf en anderen doelgerichte, onderbouwde acties op om de kwaliteit van je pedagogisch en didactisch handelen continu te verbeteren met aandacht voor je eigen professionalisering
Je formuleert een heldere onderzoeksvraag
Je interpreteert onderwijskundig wetenschappelijk onderzoek en kan de draagwijdte er van inschatten
Je selecteert (met ondersteuning) relevante bronnen om tot een onderzoeksvraag te komen

Leerinhoud

Leerkrachten moeten in staat zijn om vanuit onderzoek in onderwijsvernieuwing binnen te brengen in de klas, daarnaast is het belangrijk dat leerkrachten hun functioneren in vraag kunnen stellen en bijsturen.
Daarom dat we in onderzoeken 4 de onderzoeksvaardigheden centraal stellen. Je verkent de onderzoekscyclus, maakt kennis met verschillende methodes met een focus op praktijkonderzoek, je formuleert een onderzoeksvraag en leert kritisch kijken naar onderwijs gerelateerd (praktijkgericht) wetenschappelijk onderzoek.
Onderzoeken doe je niet alleen, daarom werken we ook in dit opleidingsonderdeel in kleine groepen samen rond een thema.

Je rapporteert hierover individueel zowel schriftelijk als mondeling.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiewijzer

Documenten op de digitale leeromgeving

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Vormen van groepsleren6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen61,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00