Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in interactie 332507/3450/2526/1/64
Studiegids

Leraar in interactie 3

32507/3450/2526/1/64
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs als Leraar in interactie 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Martens Nele
Andere co-titularis(sen): Robert Nathan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit olod bouwt voort op de inhouden en vaardigheden van Leraar in Interactie 1. Waar we in Leraar in interactie 1 focussen op de eigen taalvaardigheid en eigen meertaligheid, leren we in leraar in interactie 3 de didactiek van taalontwikkelend lesgeven en functioneel meertalig leren. Bovendien verdiep je je in de techniek van de verbindende communicatie.

In dit olod besteed je 2 studiepunten aan taalvaardigheid Nederlands en 1 studiepunt aan vakdidactiek Nederlands.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je communiceert op een open, gelijkwaardige en inclusieve manier met kinderen, ouders, collega’s en externen en gebruikt de Nederlandse taal op een manier die gelijke onderwijskansen bevordert.
Je geeft taalontwikkelend les rekening houdend met de basisprincipes van NT2-didactiek
Je geeft concrete voorbeelden van hoe de eigen taalvaardigheid effect heeft op taal van kinderen
Je schetst de taalontwikkeling van kinderen. 
Je zet de kracht van meertaligheid in als didactische hefboom
Je coacht leerlingen emancipatorisch en stimuleert hun kritisch en op zelfkennis gericht denken en handelen.
Je bevordert kwaliteitsvolle interacties met lerenden 

Leerinhoud

- Verbindend communiceren (3 basisprocessen en 5 bouwstenen): theorie + casussen

- Taalontwikkelend lesgeven, de NT2-didactiek kennen en toepassen en meertaligheid functioneel inzetten 

- Correcte mondelinge en schriftelijke taal bij het communiceren, rekening houdend met de situatie en de gesprekspartner(s)


Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

- Verbindende Communicatie werkt, Tielemans Erwin, Garant.

- De leraar taalvaardig, Berends René, Van Gorcum.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00mondeling examen
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,0020 minuten mondeling examentijd per student
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00mondeling examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,0020 minuten mondeling examentijd per student