Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Inclusieve omgeving 3-440781/3450/2526/1/80
Studiegids

Inclusieve omgeving 3-4

40781/3450/2526/1/80
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Raeymaekers Raf
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 10,00

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je creëert samen met collega’s vanuit de mensenrechten en het verdrag van mensen met een beperking een leeromgeving die gebaseerd is op gelijkwaardigheid en inclusiviteit.
Je definieert de rol van de leraar in een casussituatie vanuit een inclusieve visie op zorg
Je hanteert de basiselementen van een zorgbeleid in een casussituatie
Je ontwerpt onderwijs op een inclusieve en constructieve manier vertrekkende vanuit specifieke onderwijsbehoeften
Je hanteert de principes van handelingsgericht werken in een casussituatie
Je hebt inzicht in verschillende differentiatie- en ondersteuningsmodellen en -methodieken en integreert deze in het eigen didactisch en pedagogisch handelen.
Je past handelingsgericht werken toe in de klaspraktijk binnen fase 0 en 1 van het zorgcontinuüm
Je beschrijft differentiatiemodellen en -technieken
Je geeft voorbeelden van hoe differentiatie geïntegreerd kan worden in een efficiënte en effectieve klasorganisatie

Leerinhoud

Decreet leersteun en decreet leerlingenbegeleiding
- Handelingsgericht werken als kader voor zorg: uitgangspunten, belang, het individueel en groepswerkplan, leerlinggesprekken, ouderbetrokkenheid,...
- Het zorgcontinuüm: zorg binnen fase 0, fase 1, fase 2, (fase 3)
- Verkennen van bronnen/materialen rond ontwikkelings- en leerstoornissen, gedragsproblemen, psychische problemen, motorische beperkingen, medische problemen, hoogbegaafdheid, schoolrijpheid, lateralisatie, NT2 binnen brede basiszorg...

- Kennismaking en toepassing differentiatiemodel(len)

- Redelijke aanpassingen

- Kennismaking met leersteuncentra en CLB

- Testmateriaal: AVI, LVS-toetsen CITO, centrale toetsen, Koala,…

- Deontologie (ambtsgeheim); omgaan met leerlinggegevens

- DocATLAS: extra muros activiteit

- Deelname aan de DIVE-in week en kennismaking mogelijke externe partners

Studiematerialen (lijst)

Handelingsgericht werken. Samenwerken aan schoolsucces. Vlaamse editieVerplicht€ 47,45
  • Auteur: Pameijer Noëlle et al

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
  • Omschrijving: mededelend-aanbiedende en interactieve werkvormen waarbij de sturing van het leerproces in handen is van de lector
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
  • Omschrijving: werkvormen waarbij de studenten in hoofdzaak individueel (of per twee) aan de uitvoering van opdrachten of oefeningen werken. De nadruk ligt hierbij op de zelfactiviteit van de student. Tussenkomsten van de lector beperken zich in hoofdzaak tot begeleiden (ondersteunen, feedback geven, e.d.).
  • Opmerking: Deelname extra muros activiteiten is verplicht: oa docAtlas en inclusiedag.
Vormen van groepsleren12,00 uren
  • Omschrijving: werkvormen waarbij de studenten in groepsverband – meestal in kleinere groepen – werken aan opdrachten of projecten. De sturing van het leerproces is in sterke mate in handen van de groep. Tussenkomsten van de lector beperken zich in hoofdzaak tot het coachen van de groep.
Werktijd buiten de contacturen114,00 uren
  • Omschrijving: Studietijd die voorzien is voor zelfstudie door de student buiten de contacturen. Deze vorm van studietijd is van toepassing op alle werkvormen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00De kennis en inzichten van HGW worden theoretisch getest.
Eerste examenperiodeProjectopdracht60,00Groepswerk casus. (Deze casus wordt ingediend tegen de start van de examenperiode)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks40,00De kennis en inzichten van HGW worden theoretisch getest.
Tweede examenperiodeProjectopdracht60,00Groepswerk casus (Deze casus wordt ingediend tegen de start van de examenperiode)