Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Professioneel ontwikkelen 3-432516/3450/2526/1/79
Studiegids

Professioneel ontwikkelen 3-4

32516/3450/2526/1/79
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Pycke Lies
Andere co-titularis(sen): Coertjens Evi, Hoet Hans, Jacobs Ludwig, Robert Nathan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar) of 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel werk je verder aan je professionele ontwikkeling als leraar. Je reflecteert verder op je eigen handelen aan de hand van verschillende reflectiemodellen en leert jouw professionele competenties beter kennen en doelgericht verbeteren, en je verbeteracties met bronnen onderbouwen. De reflectie wordt verder verdiept en je leert denken voorbij het concrete handelen, door op zoek te gaan naar de oorsprong van dat handelen. Waarom doe je wat je doet? Waarom denk je wat je denkt? Vanwaar komen intenties, gedachten, emoties, meningen, acties, waarden en normen? Je reflecteert in dit opleidingsonderdeel dan ook over situaties waarin ethiek en deontologie een rol spelen. Je bespreekt je leervragen/groeipunten met een kleine groep medestudenten, je bevraagt je medestudenten en wordt ook door hen bevraagd.

In dit opleidingsonderdeel besteed je 1 studiepunt aan je eigen taalvaardigheid Nederlands.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je ontwikkelt een sterke professionele grondhouding via constructieve samenwerking met collega’s en externe partners en door kritische en ethische reflectie op je eigen onderwijspraktijk in de klas en op school.
Je gaat in interactie met collega's en/of externen vanuit een ethisch-deontologisch denkkader
Je reflecteert diepgaand op basis van een reflectiemodel
Je gaat constructieve dialogen aan om ieders professionele groei te ondersteunen
Je plant en organiseert efficiënt je professionele taken, zowel autonoom als in team, definieert je professionaliseringsnoden en ontwikkelt je probleemoplossende vaardigheden en je innovatieve denk- en redeneervermogen.
Je kijkt methodisch terug op het eigen handelen en denken vanuit multiperspectiviteit
Je vat feedback samen tot een concreet plan
Je zet met zorg voor jezelf en anderen doelgerichte, onderbouwde acties op om de kwaliteit van je pedagogisch en didactisch handelen continu te verbeteren met aandacht voor je eigen professionalisering
Je formuleert realistische alternatieven in een persoonlijk plan om het handelen en denken te kunnen bijsturen
Je stuurt het handelen/denken bij vanuit een plan

Leerinhoud

Zie studiewijzer

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiewijzer (verplicht)
Documenten op de digitale leeromgeving (verplicht)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen16,00 uren
Werktijd buiten de contacturen59,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00Projectopdracht met mondelinge toelichting in de examenreeks.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Projectopdracht met mondelinge toelichting in de examenreeks.