Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in de samenleving 5-640780/3450/2526/1/46
Studiegids

Leraar in de samenleving 5-6

40780/3450/2526/1/46
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Willems Nele
Andere co-titularis(sen): Binon Sam
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel staan evoluties in de samenleving centraal. We analyseren de relatie tussen onderwijs, het leraarschap en de samenleving dus in een tijdsperspectief (met tijdsprongen naar verleden en toekomst). Een aantal evoluties wordt geselecteerd en komt aan bod. Studenten leren kritisch kijken naar veranderingen, er zowel kansen van zien als mogelijke bedreigingen, leren open staan voor de complexiteit en meerduidigheid, en zullen oplossingsgericht nadenken over hoe ze als leraar met deze veranderingen omgaan, drempels kunnen verlagen, alternatieven kunnen creëren en hiervoor multidisciplinair samenwerken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je definieert en verdedigt je eigen weloverwogen, kritische en ethische positie in de relatie tussen onderwijs en samenleving, met aandacht voor veranderende maatschappelijk-culturele contexten
Je licht toe op welke manier maatschappelijke veranderingen de rol van onderwijs beïnvloeden
Je handelt mediawijs in een steeds veranderende digitale communicatiewereld
Je verdedigt onderbouwd de eigen positie in relatie tussen onderwijs en samenleving
Je redeneert en handelt professioneel als leerkracht en draagt bij aan een duurzame en rechtvaardige samenleving waarbij de mensen- en kinderrechten en de wereldwijd overeengekomen ontwikkelingsprogramma’s het fundament vormen.
Je stelt een samenwerkingsplan op met partnerorganisaties om sociale rechtvaardigheid te bevorderen

Leerinhoud

  • maatschappelijke evoluties zoals bv. vervrouwelijking van het lerarenberoep, digitalisering van de communicatie, toenemende labeling van kinderen, economische en wetenschappelijke ontwikkelingen...
  • debat over individuele vs. collectieve verantwoordelijkheid en de nuances in dit debat
  • uitsluitingsmechanismes herkennen
  • multidisciplinair samenwerken met externe partners
  • relatie onderwijs-maatschappij
  • kritisch denken
  • denkfouten herkennen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiewijzer (verplicht)

Documenten op de digitale leeromgeving (verplicht)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00Werkstuk met reflectie over een bepaald maatschappelijk thema
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Werkstuk met reflectie over een bepaald maatschappelijk thema