Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Professioneel ontwikkelen 5-632521/3450/2526/1/55
Studiegids

Professioneel ontwikkelen 5-6

32521/3450/2526/1/55
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Pycke Lies
Andere co-titularis(sen): Coertjens Evi, Hoet Hans, Jacobs Ludwig, Landuyt Ingeborg, Luyckx Kato, Robert Nathan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar) of 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel werk je verder aan je professionele ontwikkeling als leraar. Je reflecteert verder op je handelen en denken. De reflectie wordt nog verder verdiept zodat je leert om vanuit je ethisch-deontologisch kader te handelen, zowel pedagogisch, didactisch als in interactie met anderen. Wat ligt aan de basis van mijn handelen en van mijn zijn? Hoe komen mijn denken en mijn handelen overeen? Aan het einde van je opleiding ben je geëvolueerd tot een reflectieve professional die niet alleen reflecteert door terug te blikken, maar die reflecterend handelt en reflecteert in actie. Reflecteren is voor jou dan een attitude geworden.

In dit opleidingsonderdeel besteed je 0,5 studiepunt aan je eigen taalvaardigheid Nederlands.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je ontwikkelt een sterke professionele grondhouding via constructieve samenwerking met collega’s en externe partners en door kritische en ethische reflectie op je eigen onderwijspraktijk in de klas en op school.
Je onderbouwt handelingen en interacties aan de hand van een ethisch/deontologisch denkkader
Je reflecteert kritisch en diepgaand op basis van een reflectiemodel
Je reflecteert over ethische gebeurtenissen waarbij deontologie een rol speelt
Je gaat constructieve dialogen aan en onderneemt actie(s) om ieders professionele groei te ondersteunen
Je plant en organiseert efficiënt je professionele taken, zowel autonoom als in team, definieert je professionaliseringsnoden en ontwikkelt je probleemoplossende vaardigheden en je innovatieve denk- en redeneervermogen.
Je hanteert beroepsgerelateerde terminologie, in het kader van de eigen professionele ontwikkeling
Je zet ondernemersvaardigheden in om zichzelf professioneel te ontwikkelen

Leerinhoud

Zie studiewijzer.



-

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Studiewijzer (verplicht)
Documenten op de digitale leeromgeving (verplicht)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen16,00 uren
  • Omschrijving: Ofwel kies je voor een intervisiegroep die doorheen het jaar begeleid wordt i.f.v. reflecties en groeipunten. Ofwel kies je voor de 'OT-Academy' waarbij je aan de doelen werkt door 3 x een event te organiseren. In de studiewijzer staat wanneer je uiterlijk schriftelijk je keuze moet opgeven.
Werktijd buiten de contacturen59,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken100,00Projectopdracht met mondelinge toelichting in de examenreeks.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks100,00Indienen reflectieopdrachten voor examen. Voor de evaluatie werken we met gewogen criteria, deze weging vind je terug in de studiewijzer.
Ofwel: mondelinge presentatie indien je gekozen hebt voor de werkvorm 'OT Academy'.