Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
| Je creëert een krachtige leeromgeving in de klas met ondersteuning van de mentor
|
| Je hanteert in deze context voor het ontwerpen van lessen en activiteiten kwaliteitsvolle bronnen
|
| Je kiest functionele, rijke en creatieve ontwikkelingsmiddelen/leermaterialen met ondersteuning van de mentor
|
Je creëert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
| Je achterhaalt de algemene beginsituatie in overleg met de mentor
|
| Je beheerst de leerinhouden van de gegeven lessen/activiteiten
|
| Je beheerst de leerinhouden van de verschillende leergebieden
|
| Je bereidt met ondersteuning lessen/activiteiten voor de verschillende leergebieden voor
|
| Je maakt operationele lesdoelen van de door de mentor opgegeven doelstellingen
|
| Je voert met ondersteuning lessen/activiteiten uit voor de verschillende leergebieden
|
Je geeft vanuit didactische meesterschap samen met kinderen betekenis aan actuele, authentieke contexten en stimuleert hun creatief denken en handelen om ze te laten groeien als volwaardige burgers.
| Je stemt het handelen af op de leefwereld van de kinderen
|
Je instrueert, coacht en evalueert groeigericht met het oog op fundamenteel leren en maakt het leerproces zichtbaar voor alle betrokkenen.
| Je geeft tijdens het lesgeven duidelijke instructies
|
| Je rapporteert over een afgebakend moment met een aangeboden instrument
|
Je werkt doelgericht aan het welbevinden en de betrokkenheid van alle leerlingen in functie van krachtig leren.
| Je probeert verschillende werk- en groeperingsvormen uit
|
Je ontwikkelt een sterke professionele grondhouding via constructieve samenwerking met collega’s en externe partners en door kritische en ethische reflectie op je eigen onderwijspraktijk in de klas en op school.
| Je gaat in deze context onderbouwd om met feedback
|
| Je stelt in deze context vragen aan mentor, begeleider werkplekleren en collega's
|
| Je stelt het eigen functioneren in vraag
|
Je plant en organiseert efficiënt je professionele taken, zowel autonoom als in team, definieert je professionaliseringsnoden en ontwikkelt je probleemoplossende vaardigheden en je innovatieve denk- en redeneervermogen.
| Je plant je werk in deze context op een doelgerichte wijze
|
| Je past je in deze context aan wijzigende omstandigheden aan
|
| Je gaat efficiënt om met een digitale leeromgeving in functie van het eigen leerproces
|
Je creëert samen met collega’s vanuit de mensenrechten en het verdrag van mensen met een beperking een leeromgeving die gebaseerd is op gelijkwaardigheid en inclusiviteit.
| Je bekrachtigt kinderen expliciet in hun sterktes
|
Je hebt inzicht in verschillende differentiatie- en ondersteuningsmodellen en -methodieken en integreert deze in het eigen didactisch en pedagogisch handelen.
| Je probeert al dan niet met succes om individuele talenten van kinderen aan bod te laten komen
|
Je definieert en verdedigt je eigen weloverwogen, kritische en ethische positie in de relatie tussen onderwijs en samenleving, met aandacht voor veranderende maatschappelijk-culturele contexten
| Je neemt een standpunt in en verduidelijkt dit tegenover anderen
|
Je redeneert en handelt professioneel als leerkracht en draagt bij aan een duurzame en rechtvaardige samenleving waarbij de mensen- en kinderrechten en de wereldwijd overeengekomen ontwikkelingsprogramma’s het fundament vormen.
| Je handelt in deze context respectvol
|
Je communiceert op een open, gelijkwaardige en inclusieve manier met kinderen, ouders, collega’s en externen en gebruikt de Nederlandse taal op een manier die gelijke onderwijskansen bevordert.
| Je zet communicatieve vaardigheden in die leiden tot verbinding
|
| Je expliciteert verwachtingen naar kinderen
|
| Je gaat spontaan en evenredig in interactie met elk kind
|
| Je beheerst de Nederlandse taalvaardigheden
|
| Je zet expressie functioneel in
|
| Je kent de kracht van meertaligheid en zet die in als didactische hefboom
|
Je neemt een actieve en constructieve rol op in de samenwerking met collega's, ouders/verzorgers en externen gericht op een schoolbeleid dat een optimale schoolcontext creëert.
| Je assisteert de mentor bij het uitvoeren van het brede takenpakket van de leerkracht
|
| Je gaat in deze context discreet om met gegevens van kinderen, ouders en collega's
|
| Je hebt inzicht in het brede takenpakket van de leerkracht
|
| Je neemt in deze context spontaan en actief pedagogisch-didactische taken op
|
Je zoekt en selecteert zinvolle partnerschappen met de brede schoolgedachte als uitgangspunt.
| Je voert informele gesprekken met partners in en rond de school
|