Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Werkplekleren 1-234144/3450/2526/1/44
Studiegids

Werkplekleren 1-2

34144/3450/2526/1/44
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs als Werkplekleren 1-2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Titularis: Geeraerts Annelies
Andere co-titularis(sen): Aerts Annelies, Beckers Kurt, Caluwaerts Dirk, Ceulemans Vanessa, Coertjens Evi, De Feyter Patrice, Delarue Annelies, Dieltiens Merel, Faes Eva, Hancké Tom, Hapers Sven, Havermans Inge, Hegge Miet, Hoet Hans, Jacobs Ludwig, Janssen Roel, Landuyt Ingeborg, Landuyt Tim, Le Maire Heidi, Luyckx Kato, Mahli Latifa, Martens Nele, Pycke Lies, Raeymaekers Raf, Robert Nathan, Rosseel Tom, Smits Femke, Stas Wendy, Verlinden Maya, Windelen Philippe
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 450,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Tijdens werkplekleren 1-2 laten we je heel snel kennis maken met de praktijk. Vanaf oktober ga je bijna wekelijks naar de leerwerkplek. Op vastgelegde momenten doorheen het jaar zal je een volledige week aanwezig zijn. Er zullen op bepaalde tijdstippen positiebepalingen plaatsvinden. Op deze manier weet je hoever je staat in je leerproces. Op het einde van het jaar wordt er een eindmeting gehouden in de driehoek: mentor - begeleider van het werkplekleren - student.

In dit opleidingsonderdeel besteed je 1 studiepunt aan eigen taalvaardigheid Nederlands en 2 studiepunten aan vakdidactiek Nederlands.

De International week is een onderdeel van werkplekleren 1-2 . De kostprijs voor deze week bedraagt 80 euro.




OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je creëert een krachtige leeromgeving in de klas met ondersteuning van de mentor
Je hanteert in deze context voor het ontwerpen van lessen en activiteiten kwaliteitsvolle bronnen
Je kiest functionele, rijke en creatieve ontwikkelingsmiddelen/leermaterialen met ondersteuning van de mentor
Je creëert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je achterhaalt de algemene beginsituatie in overleg met de mentor
Je beheerst de leerinhouden van de gegeven lessen/activiteiten
Je beheerst de leerinhouden van de verschillende leergebieden
Je bereidt met ondersteuning lessen/activiteiten voor de verschillende leergebieden voor
Je maakt operationele lesdoelen van de door de mentor opgegeven doelstellingen
Je voert met ondersteuning lessen/activiteiten uit voor de verschillende leergebieden
Je geeft vanuit didactische meesterschap samen met kinderen betekenis aan actuele, authentieke contexten en stimuleert hun creatief denken en handelen om ze te laten groeien als volwaardige burgers.
Je stemt het handelen af op de leefwereld van de kinderen
Je instrueert, coacht en evalueert groeigericht met het oog op fundamenteel leren en maakt het leerproces zichtbaar voor alle betrokkenen.
Je geeft tijdens het lesgeven duidelijke instructies
Je rapporteert over een afgebakend moment met een aangeboden instrument
Je werkt doelgericht aan het welbevinden en de betrokkenheid van alle leerlingen in functie van krachtig leren.
Je probeert verschillende werk- en groeperingsvormen uit
Je ontwikkelt een sterke professionele grondhouding via constructieve samenwerking met collega’s en externe partners en door kritische en ethische reflectie op je eigen onderwijspraktijk in de klas en op school.
Je gaat in deze context onderbouwd om met feedback
Je stelt in deze context vragen aan mentor, begeleider werkplekleren en collega's
Je stelt het eigen functioneren in vraag
Je plant en organiseert efficiënt je professionele taken, zowel autonoom als in team, definieert je professionaliseringsnoden en ontwikkelt je probleemoplossende vaardigheden en je innovatieve denk- en redeneervermogen.
Je plant je werk in deze context op een doelgerichte wijze
Je past je in deze context aan wijzigende omstandigheden aan
Je gaat efficiënt om met een digitale leeromgeving in functie van het eigen leerproces
Je creëert samen met collega’s vanuit de mensenrechten en het verdrag van mensen met een beperking een leeromgeving die gebaseerd is op gelijkwaardigheid en inclusiviteit.
Je bekrachtigt kinderen expliciet in hun sterktes
Je hebt inzicht in verschillende differentiatie- en ondersteuningsmodellen en -methodieken en integreert deze in het eigen didactisch en pedagogisch handelen.
Je probeert al dan niet met succes om individuele talenten van kinderen aan bod te laten komen
Je definieert en verdedigt je eigen weloverwogen, kritische en ethische positie in de relatie tussen onderwijs en samenleving, met aandacht voor veranderende maatschappelijk-culturele contexten
Je neemt een standpunt in en verduidelijkt dit tegenover anderen
Je redeneert en handelt professioneel als leerkracht en draagt bij aan een duurzame en rechtvaardige samenleving waarbij de mensen- en kinderrechten en de wereldwijd overeengekomen ontwikkelingsprogramma’s het fundament vormen.
Je handelt in deze context respectvol
Je communiceert op een open, gelijkwaardige en inclusieve manier met kinderen, ouders, collega’s en externen en gebruikt de Nederlandse taal op een manier die gelijke onderwijskansen bevordert.
Je zet communicatieve vaardigheden in die leiden tot verbinding
Je expliciteert verwachtingen naar kinderen
Je gaat spontaan en evenredig in interactie met elk kind
Je beheerst de Nederlandse taalvaardigheden
Je zet expressie functioneel in
Je kent de kracht van meertaligheid en zet die in als didactische hefboom
Je neemt een actieve en constructieve rol op in de samenwerking met collega's, ouders/verzorgers en externen gericht op een schoolbeleid dat een optimale schoolcontext creëert.
Je assisteert de mentor bij het uitvoeren van het brede takenpakket van de leerkracht
Je gaat in deze context discreet om met gegevens van kinderen, ouders en collega's
Je hebt inzicht in het brede takenpakket van de leerkracht
Je neemt in deze context spontaan en actief pedagogisch-didactische taken op
Je zoekt en selecteert zinvolle partnerschappen met de brede schoolgedachte als uitgangspunt.
Je voert informele gesprekken met partners in en rond de school

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage450,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00