Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Inclusieve omgeving A40783/3450/2526/1/51
Studiegids

Inclusieve omgeving A

40783/3450/2526/1/51
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs als Inclusieve omgeving A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Luyckx Kato
Andere co-titularis(sen): Akhandaf Yasmina, Schrijvers Marion
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Op basis van theorie, reflectie, casussen en praktijkgerichte oefeningen leren we werken aan inclusief en sociaal rechtvaardig onderwijs.
Het uitgangspunt van dit opleidingsonderdeel zijn de 4 doelen van sociaal rechtvaardig onderwijs en de 4 acties om hieraan te werken, zoals beschreven in het handboek 'Sssst... dat mag je niet zeggen' (Dierickx, Luyckx, & Windzak, 2023).

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je creëert samen met collega’s vanuit de mensenrechten en het verdrag van mensen met een beperking een leeromgeving die gebaseerd is op gelijkwaardigheid en inclusiviteit.
Je vergelijkt het kader rond inclusie met eigen waarden/normen, privileges en vooroordelen
Je reflecteert kritisch over de invloed van (persoonlijke en maatschappelijke) vooroordelen en privileges op het eigen handelen
Je geeft acties om een klasomgeving te creëren die vooroordelen tegengaat en inzet op gelijkwaardigheid van elk kind
Je karakteriseert vooroordelen en privileges
Je hebt inzicht in verschillende differentiatie- en ondersteuningsmodellen en -methodieken en integreert deze in het eigen didactisch en pedagogisch handelen.
Je maakt in een casus een kritische analyse van een leeromgeving vanuit een inclusieve visie

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel focussen we ons op diversiteit, inclusie en sociale rechtvaardigheid binnen onderwijs.

We gaan onder andere in op:

  • Introductie van en reflectie op identiteit, vooroordelen, privileges, referentiekader, waarden en normen
  • De 4 doelen van sociaal rechtvaardig onderwijs (zoals beschreven in het handboek 'sssst... Dat mag je niet zeggen' van Dierickx, Luyckx, & Windzak, 2023)
  • De 4 acties om werk te maken van een sociaal rechtvaardig onderwijs: leer & reflecteer - toon - ga in gesprek - neem actie (zoals beschreven in het handboek 'sssst... dat mag je niet zeggen', Dierickx, Luyckx, & Windzak, 2023)

Studiematerialen (lijst)

Sssst! Dat mag je niet zeggen.Verplicht€ 24,99
  • Auteur: Eva Dierickx, Kato Luyckx & Zarissa Windzak

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3de extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen. De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3de extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.”