Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in interactie B35351/3450/2526/1/51
Studiegids

Leraar in interactie B

35351/3450/2526/1/51
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Vercauteren Lieven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel vertrekken we van het gedachtengoed rond 'Inspirerend Coachen' van Jef Clement, om onze basale gespreksvaardigheden te verruimen naar meer coaching-gerichte interacties.

We maken hierbij onder andere gebruik van theoretische referentiekaders zoals 'executieve functies', 'Conversational Intelligence' en 'Marte Meo'. Je oefent met vaardigheden uit verschillende kaders zodat je deze kan toepassen in je interacties met kleuters.

Door het verwachte vele oefenen (onder andere ook met vrienden, familie en kennissen) kan je een positieve invloed merken op je interpersoonlijke gesprekken met leeftijdsgenoten en andere partners binnen en buiten het onderwijslandschap.

In dit opleidingsonderdeel besteed je 1 studiepunt aan eigen taalvaardigheid Nederlands.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je communiceert op een open, gelijkwaardige en inclusieve manier met kinderen, ouders, collega’s en externen en gebruikt de Nederlandse taal op een manier die gelijke onderwijskansen bevordert.
Je zet communicatieve vaardigheden in die leiden tot verbinding
Je coacht leerlingen emancipatorisch en stimuleert hun kritisch en op zelfkennis gericht denken en handelen.
Je analyseert gedrag van lerenden vanuit verschillende referentiekaders 
Je begeleidt lerenden in oplossingsgericht denken/handelen, door middel van de juiste coachingsvaardigheden
Je creëert coachingsmomenten in functie van het helder krijgen van de reële actuele behoefte van de lerende
Je gebruikt coachingsvaardigheden die lerenden krachtgericht ondersteunen

Leerinhoud

Onderstaande overkoepelende theoretische referentiekaders kunnen aangeboden worden:

- GRROW: waarderend en inspirerend coachen

- C-IQ / Conversational Intelligence

- Executieve functies

- Marte Meo


Studiematerialen (lijst)

Inspirerend coachen. De kunst van dynamisch en uitdagend communiceren.Aanbevolen€ 25,99
  • Auteur: Clement, Jef

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
  • Duur: Semester
Vormen van groepsleren24,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen39,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,0015' / student + indienmoment in het begin van de examenperiode
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,0015' / student + indienmoment in het begin van de examenperiode