Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
DWO - lerarenlabs A40787/3450/2526/1/90
Studiegids

DWO - lerarenlabs A

40787/3450/2526/1/90
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs als DWO - lerarenlabs A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Coertjens Evi
Andere co-titularis(sen): Arfaoui Sabrine, Currinckx Anneke, Dieltiens Merel, Landuyt Tim, Raeymaekers Raf
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Tijdens dit opleidingsonderdeel krijg je strategieën, handvatten en inzichten aangereikt om verder te groeien in je didactische en pedagogische competenties. Je krijgt kansen om deze vaardigheden in te oefenen. Er is ruimte voor het maken van transfer vanuit andere opleidingsonderdelen binnen de beroepstaak ‘De Wereld Openen’.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
rapporteert helder en nauwkeurig (over het eigen handelen)
Leerbevordering: geschikte inhouden hanteren
beheerst de inhouden van de gegeven lessen/activiteiten
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
beheerst kennis, vaardigheden en attitudes om zich te verdiepen in leerinhouden
stelt een persoonlijk actieplan op voor de eigen professionele ontwikkeling
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
beheerst kennis, vaardigheden en attitudes om zich te verdiepen in leerinhouden
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
stelt een persoonlijk actieplan op voor de eigen professionele ontwikkeling
Zelfontwikkeling: planmatig bijsturen
stelt een persoonlijk actieplan op voor de eigen professionele ontwikkeling

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel raak je onder meer vertrouwd met
• De elementen die nodig zijn om een kwaliteitsvolle leeractiviteit te ontwerpen die we halen uit het didactisch model (doelstellingen selecteren en concretiseren, instructies ontwerpen,...)
• Het verkennen van kwaliteitsvolle bronnen in functie van jouw klaspraktijk
• Technologische en digitale middelen die je als leerkracht moet kunnen gebruiken




Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Het betreft een gesloten boek toets, die gebaseerd is op het portfolio dat de student voorafgaandelijke aan de toets indient. Het indienen van dit portfolio is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan het mondelinge examen. Er is twee uur voorbereidingstijd, waarbij de student enkel een beroep kan doen op het eigen portfolio. De totale voorbereidingstijd bestaat uit de voorziene tijd plus 1/3de extra tijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Het betreft een gesloten boek toets, die gebaseerd is op het portfolio dat de student voorafgaandelijke aan de toets indient. Het indienen van dit portfolio is een voorwaarde om deel te kunnen nemen aan het mondelinge examen. Er is twee uur voorbereidingstijd, waarbij de student enkel een beroep kan doen op het eigen portfolio. De totale voorbereidingstijd bestaat uit de voorziene tijd plus 1/3de extra tijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.